اوتیسم خفیف
چکیده:
فرد دارای اتیسم(اوتیسم) سطح یک خفیف ترین علائم را در این طیف نشان می دهد و کمترین تاثیر را از این اختلال می پذیرد.اما این شدت کم علائم کودک را از دریافت خدمات لازم بی نیاز نمی کند و قطعا کودک دارای اتیسم خفیف نیز نیازمند ارزیابی دقیق و در یافت مداخلات اموزشی و درمانی ویژه است.متاسفانه در کشور ما این سطح از اختلال نادیده گرفته می شود و این کودکان پس از طی نمودن چند مقطع تحصیلی در آموزش و پرورش با چالشهای زیادی روبه رومی گردند که روند تحصیلات آکادمیک انها را به شدت مختل می کند.در صورتی که می توان این کودکان را با بهره گیری از درمانهای ویژه برای مدرسه اماده نمود بدون اینکه نیازمند مربی سایه و همراه باشند.

اتیسم(اوتیسم )سطح 1 چیست؟

اتیسم(اوتیسم)سطح 1 اولین سطح از سه سطح شناخته شده اوتیسم است. اوتیسم سطح 1 “خفیف ترین” نوع  از اختلال طیف اتیسم در نظر گرفته می شود،با علائمی که در مقایسه با سطح 2 و سطح 3 کمتر موجب تخریب در روند زندگی فرد است. پس از طبقه بندی مجدد اتیسم توسط DSM-5 در سال 2013، آنچه قبلاً به عنوان اختلال آسپرگر شناخته می شد، اکنون به عنوان اوتیسم سطح 1 شناخته می شود.مشخص نمودن سطح اختلال تعیین می کند که فرد دارای اوتیسم به چه نوع کمک و حمایتی نیاز دارد. به طور معمول، علائم اوتیسم سطح 1 شامل مشکل در ارتباطات اجتماعی و تعامل، همراه با رفتار غیر قابل انعطاف است. درمان اوتیسم سطح 1 به رفع این علائم و ارائه پشتیبانی مداوم به خصوص در محیط های آموزشی کمک می کند.

اوتیسم چیست؟

پیش از صحبت در مورد اتیسم سطح 1 بایستی تعریفی کلی از اختلال اوتیسم داشته باشیم.اختلال طیف اوتیسم یا ASD یک اختلال عصبی رشدی است که از خفیف تا شدید متغیر است و شامل رفتارهای تکراری، اختلال در ارتباطات اجتماعی، علایق محدود و عدم انعطاف و مشکلات حسی است.

اتیسم در دوران کودکی روبه افزایش است و اکنون در کشور امریکا از هر 36 کودک 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. پسران بیشتر از دختران تشخیص داده می شوند، احتمالاً به این دلیل که از نظر جنسیتی دختران برای نشان داده علائم نیازمند تجمیع عوامل ژنتیک بیشتری هستند از این روی شیوع اختلال اتیسم در این جنس کمتر است. تشخیص اختلال اتیسم در حال حاضر مادام العمر است. هیچ درمان شناخته شده ای برای اوتیسم وجود ندارد، اما مواردی از افراد دارای اتیسم گزارش شده است که با مداخله بالینی آنقدر بهبود یافته اند که دیگر معیارهای تشخیصی اتیسم را نشان نمی دهند.

در سال 2013، اوتیسم تحت یک طبقه بندی گسترده تر به نام اختلال طیف اوتیسم طبقه بندی شد. پیش از این، تشخیص های اوتیسم، اختلال آسپرگر، PDD-NOS (اختلال نافذ رشدی که در غیر این صورت مشخص نشده است) و اختلال فروپاشی دوران کودکی به عنوان اختلالات جداگانه طبقه بندی می شدند، اما اکنون به عنوان بخشی از طیف اوتیسم طبقه بندی می شوند.

اوتیسم سطح 1 خفیف ترین شکل اختلال اوتیسم ، با نقص رشدی کمتر نسبت به اوتیسم سطح 2 یا سطح 3است ، و نیاز به حمایت و مداخله بالینی کمتری دارد.رفتار کلیشه ای علامت اوتیسم در کودک

علائم و نشانه های اوتیسم چیست؟

به نقل از  CDC، علائم و نشانه های اولیه اوتیسم گهگاه تا 18 ماهگی قابل تشخیص است و یک تشخیص قابل اعتماد توسط یک متخصص با تجربه در زیر 2 سالگی قابل انجام است.

علائم اولیه اوتیسم بر تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتار کودک تأثیر می گذارد. همه کودکان اوتیستیک تمام علائم ذکر شده در زیر را ندارند و شدت علائم از کودکی به کودک دیگر متفاوت است، حتی برای کودکان مبتلا به اوتیسم سطح1.

  • از تماس چشمی اجتناب می کند
  • در حدود سن 9 ماهگی به نام پاسخ نمی دهد
  • فقدان حالات چهره (مانند خوشحال، غمگین، عصبانی و غیره) تا 9 ماهگی
  • تا ۱۲ ماهگی بازی‌های تعاملی ساده (مثلاً دالی موشه) را انجام نمی‌دهد
  • تا 12 ماهگی از حرکات دست کمتر استفاده می‌کند (مثلاً سلام یا خداحافظی را با تکان دادن دست انجام نمی‌دهند)
  • تا 15 ماهگی علایق خود را با دیگران به اشتراک نمی گذارند (مثلاً اسباب بازی مورد علاقه خود را به شما نشان نمی دهد)
  • در سن 18 ماهگی به شما چیزی را که برایش جالب است نشان نمی دهد
  • متوجه صدمه یا ناراحتی دیگران در ۲۴ ماهگی نمی شود
  • تا 36 ماهگی به کودکان دیگر توجه نمی کند و با آنها بازی می کند
  • تا 48 ماهگی تظاهر به شخص دیگری (مثلاً معلم، ابرقهرمان و غیره) نمی کند و بازی های وانمودی ندارد
بیشتر بخوانید:  مقیاس رفتار سازشی واینلند 3

اوتیسم سطح 1 چگونه است؟

اوتیسم سطح 1 خفیف ترین شکل اوتیسم است که پیش از این به ان اختلال اسپرگر گفته می شد.

مانند سایر سطوح اوتیسم، اوتیسم سطح 1 بر نحوه تعامل فرد با دیگران، برقراری ارتباط و رفتار تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به اوتیسم سطح 1 در پردازش نشانه های اجتماعی آسیب پذیر هستند و دارای تعاملات اجتماعی ناموفق هستند، از جمله مشکل در ایجاد و حفظ دوستی ها.

آنها ممکن است توسط همسالان خود مورد سوء رفتار قرار گیرند و یا حتی طرد شوند. به دلیل کاهش توانایی خود در تنظیم و انطباق، ممکن است در سازگاری با تغییر نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند و در اثراختلال در عملکرد اجرایی نیاز به حمایت بیشتری دارند.

برخی از علائم رایج اوتیسم سطح 1 عبارتند از:

  • مشکل در درک یا پیروی از قراردادهای اجتماعی
  • ممکن است به تعاملات اجتماعی بی علاقه به نظر برسد
  • ممکن است اختلال عاطفی یا حسی داشته باشد
  • نیاز به استراتژی های افراطی شخصی سازی
  • انعطاف ناپذیری در رفتار
  • اصرار بیش از حد روی یک موضوع مورد علاقه
  • توجه کمتر به اصول و قواعد بازی

چگونه اوتیسم سطح 1 تشخیص داده می شود؟

همه چیز از نگرانی شما آغاز می شود . اینکه چرا فرزندتان هنوز کلام ندارد و یا اینکه کلام دارد ولی از ان در جهت ارتباط استفاده نمی کند و یا اینکه به صورت غیر معمولی از ان استفاده می کند،دور خودش می چرخد یا اشیا را می چرخاند و یا با دستش حرکات عجیبی دارد که برای شما نا اشناست و……یکی از مهمترین مواردی که این موقعیت مورد بررسی قرار می گیرد مایل استون های رشدی یک کودک است و بر اساس انها می توان مشخص نمود که ایا کودک از همسن های خود عقب تر است؟و به چه میزان؟

پس تشخیص اتیسم با نظارت بر فرایند و عملکرد رشدی فرد آغاز می شود. والدین، اعضای خانواده، مربیان مهد، معلمان و متخصص اطفال همگی می توانند در این فرآیند تشخیصی دخیل باشند. مرکز کنترل و پیش گیری بیماری های امریکا (CDC)گزارش می دهد که تشخیص اتیسم را می توان از 18 ماهگی انجام داد، بنابراین نظارت بر مایل استون ها و گزارش افراد فوق در این خصوص مهم است.

بیشتر بخوانید:  نسبت اتیسم در دختران و پسران حقایق و امید ها

اگر شما یا پزشک متخصص،مشکوک به اوتیسم هستید، می توانید غربالگری رشدی را آغاز کند. در طول غربالگری، از شما سوالاتی در مورد مایل استون ها، ارتباطات و رفتار فرزندتان پرسیده می شود. مشاهدات و پرسشنامه ها در این مرحله اولیه مهم هستند.

ارزیابی اوتیسم توسط متخصصانی انجام می شود که قادر خواهند بود تشخیص دهند که آیا کودک معیارهای تشخیص اوتیسم را دارد یا خیر و پس از تشخیص، مداخلات و خدمات به والدین توصیه می شود.

یک نکته مهم در تشخیص اتیسم سطح 1 یا خفیف وجود دارد و آن اینست که هر فردی توانایی تشخیص این سطح از اختلال را ندارد و اصولا افراد بی تجربه و یا فاقد صلاحیت افراد دارای اتیسم سطح یک را بیش فعال و یا دارای نقص توجه و یا حتی دوقطبی و یا دارای رشد عادی براورد می کنند.تشخیص اتیسم خفیف دارای ظرایفی است که تنها افرادی که دوره های تخصصی ازمونهای استانداری چون ADIR  یا ADOS یا CARS را دیده اند و با ملاکهای تشخیصی اشنا هستند توانایی چنین تشخیص هایی را دارند.نکته دیگری که هست این است که متاسفانه در ایران به دلیل سطح پایین معلومات متخصصان اصولا گرایش به تشخیص اتیسم شدید وجود دارد و اتیسم خفیف نادیده گرفته می شود.گاها افرادی که جهت تشخیص اتیسم اقدام می کنند و مدعی این مهارت هستند به دنبال علائم بسیار برجسته ای هستند که تنها در اتیسم شدید و یا در کم توانان ذهنی دیده می شود.

گاها یک کودک دارای اتیسم دارای عملکردی است که تنها والدین او که 24 ساعت در تماس با کودک هستند متوجه تفاوت ها می گردند و یا مربیان مهد که حد اقل 4 ساعت مراقب کودکند و قطعا نمی توان از ارزیابی که در 10 دقیقه کودک را بررسی می کند انتظار تشخیص داشت مگر اینکه متخصص از ابزار های قدرتمند تشخیص بهره ببرد.پس تشخیص کودک خود را به هر فردی نسپارید چراکه ممکن است تشخیص اشتباه فرصتهای اینده کودکتان را از شما بگیرد.

چگونه اوتیسم سطح 1 با سطح 2 و سطح 3 مقایسه می شود؟

اوتیسم سطح 1 خفیف ترین درجه شدت است. در مقایسه با سطح 2 و سطح 3 اوتیسم، کمتر مخرب است اما همچنان می تواند باعث اختلالات قابل توجهی در کیفیت زندگی کودک شود. این افراد دارای نقاط قوت خوبی در حافظه ی روتین هستند و گاها رویکردی سیستماتیک و منطقی برای حل مسئله دارند. آنها ممکن است علایق شدیدی پیرامون یک موضوع کلی (مثلاً مکانیک یا تاریخ) داشته باشند که این علایق، خاص‌تر از دوران کودکی آنها است.اصولا دارای کلام هستند ومهارتهایی دارند که والدین انها را برجسته میدانند.نکته کلیدی در تعیین سطح اختلال اتیسم این است که سطح این اختلال از طریق میزان پشتیبانی که در زندگی روزانه دریافت می کند و یا پاسخی که به فرایند اموزش و درمان ارائه می کند ،مشخص می گردد.

بیشتر بخوانید:  فعالیت‌هایی برای کودکان دارای اتیسم(اوتیسم)

اوتیسم سطح 1 در مقابل اوتیسم سطح 2

در حالی که افراد دارای اوتیسم سطح 1 ممکن است برای درک اصول و مفاهیم اجتماعی دچار مشکل شوند، افرادی که سطح دو دارند ممکن است حتی با مداخله حمایتی،نقص های مشخص تری در ارتباطات اجتماعی نشان دهند. آنها ممکن است پاسخ های ناکافی یا مختل کننده به تعاملات اجتماعی داشته باشند. در مواردی که افراد مبتلا به اوتیسم سطح 1 ممکن است در طول تغییر فعالیت ها و سازگاری با تغییر استرس کمی نشان دهند، افراد دارای اوتیسم سطح 2 ممکن است پریشانی شدیدتری نشان دهند.افراد دارای اتیسم سطح 2 از نظر کلامی بسیار بیشتر در ضمایر مشکل دارند و جمله بندی انها دارای نقایص بیشتری است.روش درمانی ABA

اوتیسم سطح 1 در مقابل اوتیسم سطح 3

اوتیسم سطح 3 شدیدترین نوع است و افراد در این سطح ممکن است نیاز به کمک انفرادی شدید در مدرسه یا خانه داشته باشند.

افراد مبتلا به اوتیسم سطح 3 ممکن است رشد کلامی محدودتری داشته باشند یا حتی ممکن است بدون کلام باشند. اوتیسم سطح 1 ممکن است در برابر تغییر کمی غیر منعطف باشند و یا کمی اصرار کنند و بیقرار گردند. اما افرادی که در سطح 3 هستند ممکن است در هنگام تغییر وظایف یا برنامه‌ها دچار پریشانی شدید شوند. کودک دارای اتیسم سطح 3 ممکن است از نظر شناختی نیز بسیار عقب تر از اتیسم سطح 1 باشد و در مهارتهای خودیاری خود نیازمند پشتیبانی و مداخله فراوانی است.

آیا اوتیسم سطح 1 قابل درمان است؟

اوتیسم در هر سطحی یک بیماری مادام العمر است ولی قابل مداخله. در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده قطعی برای آن وجود ندارد. با این حال، می توان به افراد اوتیستیک کمک کرد تا به کیفیت زندگی بالاتری دست یابند. تشخیص زودهنگام و مداخله بالینی برای دستیابی به بهترین نتایج بسیار مهم است. هر چه کودک زودتر تشخیص داده شود، زودتر می تواند دریافت درمان، مداخلات و خدمات را برای کمک به رشد خود آغاز کند.ما در مرکز اردیبهشت از درمانهای کامپوزیت به گونه ای برای این سطح استفاده می کنیم که فرصت تحصیل در کنار کودکان دیگر بدون مربی سایه مهیا شود و نیازی به همراه برای این کودکان احساس نگردد.این درمان کامپوزیت پوشش دهنده همه نیازهای رشدی کودک بر اساس تست استاندارد اموزشی PEP3 است.بر اساس این تست می توان به صورت هدفمند در فرایند رشد و آموزش کودک دارای اتیسم سطح یک مداخله نمود و اینده روشنتر و بهتری را برای او ایجاد نمود.در فرایند این درمان کودک دارای اتیسم سطح 1 به تمام خدمات کار درمانی ،گفتار درمانی ،رفتار درمانی ،بازی درمانی ،موسیقی درمانی و…..به صورت روزانه دست رسی دارد و میتوان بر این اساس اکثر نقایص ایجاد شده را مورد مداخله قرار داد.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک گذاری محتوا
دکتر مهدی فولادگر

دکتر مهدی فولادگر

مدت زیادیست که با کودکان اتیسم آشنا هستم اما هنوز احساس می کنم باید انها را بهتر بشناسم. البته نه علائم و رفتار های آنها را، بلکه خوبی و پاکی شان را. اموری که امروزه همه با آنها غریبه ایم.

مطالب مرتبط

تنها راه غلبه بر اختلال اتیسم دانش و آگاهی از این اختلال است!

2 پاسخ

  1. سلام من مشهد هستم. چجوری میتونم از خدمات مرکز شما استفاده کنم؟ آیا شعبه ایی در مشهد دارین؟

    1. درود دوست خوبم
      متاسفانه ما هیچ شعبه دیگری نداریم. اما شما می توانید از خدمات آنلاین مرکز استفاده کنید .برای این ممنظور با شماره تلفن های مرکز تماس برقرار کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره تخصصی در حوزه اتیسم دارید؟