فعالیت‌هایی برای کودکان دارای اتیسم(اوتیسم)

چکیده:
شما میتوانید از فعالیت‌ها به عنوان پلی بین یک کودک دارای اتیسم(اوتیسم) و محیطش و افراد موجود در آن محیط استفاده کنید.فعالیت‌های زیادی وجود دارند که میتوانند در حالی‌که پیوند میان کودک و اطرافیانش را تحکیم می‌بخشند,مهارت‌های اجتماعی را افزایش دهند.از آنجایی‌که هر کودکی منحصر به فرد است،فکر خوبی است که ایده‌های مختلفی برای ارائه به آنها داشته باشیم و کودک بتواند روی آن تمرکز کند.

برداشتی از نوشته کیت میلرویلسون(Kate Miller- wulson)

فعالیت‌های شاد برای کودکان دارای اُتیسم

کارکردن برای درمان و فعالیت‌ها و هدف‌های آموزشی نباید برای شما یا برای کودک دارای اتیسم یک کار روزمره‌ی طاقت فرسا باشد. با کمی تفکر، شما می‌توانید جلسات سرگرم کننده‌ای ایجاد کنید که برای کودکان هر سنی مثل زمان بازی به نظر آید  و احساس شود.برای دانستن همه چیز درباره اوتیسم مطالعه مقاله اوتیسم چیست؟انواع،علت ها و درمانها را پیشنهاد می کنیم​.​​

فعالیت‌هایی برای مبتلایان به اتیسم از کودکی تا سه سال

بیشترین کودکان دارای اتیسم متوسط یا شدید براساس مقالات منتشرشده در webMD قبل از سه سالگی، تشخیص داده می‌شوند. حتی آن دسته از کودکان دارای اتیسم خفیف ممکن است درمانی را قبل از دریافت تشخیص رسمی شروع کنند. شما می‌توانید از این ‌ فعالیت‌ها برای کار با کوچکترین کودکان در این طیف استفاده کنید.
جعبه‌ی لوبیا: یک لگن پلاستیکی بزرگ را با مهره‌های حسی یا لوبیاهای خشک پر کنید. اسباب‌بازی‌های کوچک را درون این لگن قرار دهید و از کودک بخواهید دستانش را درون آن قرار دهد و اشیاء مورد نظر را بیرون بیاورد. این بازی به کودک کمک می‌کند با اشیاء حسی بافت محیطی آشنا شود و آنها را لمس کند.
حباب‌های معطر: حباب‌های موجود می‌تواند تجربه‌ی شادی باشد و حتی می‌تواند روی مهارت‌های کلامی کار کند. همچنین اشاره به حباب‌ها و غلو کردن در عکس‌العمل شما، می‌تواند کمک به کار بر توجه مشترک کند، که مسئله‌ی بسیار مهم اما چالش برانگیز برای کودکان دارای اُتیسم است.
رنگ کردن با انگشت: بازی کثیف اما شاد، رنگ کردن با انگشت می‌تواند به کودکان کمک کند درباره‌ی رنگ‌ها یاد بگیرد و فرصتی را به او بدهد که از طریق حس کردن بافت‌های جدیدی را کشف کند. این بازی همچنین کمک می‌کند حساسیت حسی از طریق در معرض بودن ،کاهش یابد.
آوازها و شعرها: کودکان غالباً آهنگ شعرها یا تکرار مصراع‌های موجود در شعر را دوست دارند. شما می‌توانید شعرهایی را تهیه کنید که به کودکان آموزش دهد چگونه لباس بپوشند یا غذا بخورند یا اینکه از شعر مورد علاقه‌ی او بعد از اینکه فعالیت‌ نه چندان مورد دلخواهش (اما لازم) را انجام داد به عنوان جایزه استفاده کنید. همچنین می‌توانید فعالیت‌های فیزیکی مانند بالا پریدن، لی لی کردن و جست و خیز کردن را به شعر اضافه کنید.برای دریافت اگاهی بیشتر در زمینه اختلال اتیسم مطالعه مقاله درباره اختلال طیف اتیسم بیشتر بدانیم را به شما پیشنهاد می کنیم.

فعالیت‌هایی برای کودکان مهد کودک و پیش دبستانی دارای اتیسم

فلور تاییم

فعالیت‌‌هایی را پیدا کنید که زبان را در پیش دبستانی‌های دارای اُتیسم تقویت می‌کند.
در طول سال‌های پیش دبستانی، بسیاری از کودکان دارایاتیسم بعضی از برخوردهای اصلی اولیه را نسبت به همسن و سالان خود تجربه می‌کنند. علاوه بر آن تغییر محیط و کارهای روزمره می‌تواند برایشان چالش براگیز باشد. این محدوده‌ی زمانی وقتی اتفاق می‌افتد که بسیاری از کودکان در این طیف، درمان‌های شدید و هدف‌مندی را همراه با مداخله‌هایی شامل فلور تاییم و تحلیل کاربردی رفتار (ABA) دریافت می‌کنند.
در کلاس، فعالیت‌‌های پیش دبستانی برای کودکان دارای اتیسم ،می‌توانند به کودکان کمک کنند که یاد بگیرند چگونه احساسات خود را بیان کنند، چالش‌های حسی خودشان را نظم ببخشند و با دیگر کودکان ارتباط متقابل داشته باشند. فعالیت‌های مورد نظر برای کودکان مهدکودک‌ها که دارای اتیسم می‌باشند می‌توانند مهارت‌هایی را مورد توجه قرار دهند که وقتی کودکان به کلاس اول می‌روند لازم هستند.

فعالیت‌هایی برای کودکان دبستانی دارای اُتیسم

این بازی‌‌های چاپ کردنی را برای کودکان دارای اتیسم امتحان کنید.
در سطح مقدماتی مدرسه، بسیاری از کودکان دارای اتیسم، نسبت به هم‌سن و سالان خود گوشه گیرمی‌شوند و ممکن است آنها تنهایی اجتماعی را تجربه کنند. فعالیت‌های مهارت‌های اجتماعی می‌توانند به آنها کمک کنند تا مهارت‌هایی که برای شکل دهی به ارتباطات اجتماعی نیاز دارند را بسازند. علاوه براین همانطور که مهارت‌های جنبشی هم سن و سالان آنها پیشرفته‌تر می‌شوند، بعضی از کودکان احساس می‌کنند آنها عقب افتاده‌اند. فعالیت‌های جنبشی چشمگیر می‌تواند به آنها کمک کند تا از دوستان خود سبقت بگیرند.
● من جستوجو می‌کنم: این فعالیت به کودک کمک می‌کند بر توصیف چیزی تمرکز کند یا نکته‌ای را دنبال کند تا شیء راپیدا کند. شیء را تا جایی که می‌توانید با جزئیاتش توصیف کنید. سپس از کودک بخواهید در اتاق به آن اشاره کند. برای کودکانی که دارای مشکلات پردازشی شدیدتری هستند، می‌توانید یکی از دو اشیاء را توصیف کنید و از او بخواهید شیء درست را انتخاب کند.
● بازی حدس زدنی: اگر کودک کلام دارد از او بخواهید چشمانش را ببندد و یک شیء ساده یا اسباب بازی ساده را در دستش قرار دهید؛ مثل یک آجر یا یک فنجان. به او بگویید شیء را لمس کند و آنرا برای شما توصیف کند. اگر کودک بدون کلام است‌، از او بخواهید عکس شیء را بعد از اینکه چشمانش را باز کرد به شما نشان دهد.
این بازی به کودکان کمک می‌کند از حسهایشان بیشتر از بیناییشان برای یادگیری درباره‌ی جهان اطرافشان استفاده کنند.
● صورت من را بکش: از کودک بخواهید روی یک تکه کاغذ دایره‌ی بزرگی بکشد. شما می‌توانید احساسات متنوعی از طریق نمایش صورت خود نشان دهید. از او بخواهید صورتی که شما درست می‌کنید را نقاشی کند و به او در نشانه‌گذاری حس‌ها مثل خوشحال، ناراحت یا عصبانی کمک کنید.
● جشن رقص: موسیقی مورد علاقه‌ی خود را بگذارید و یک جشن رقص فی‌البداهه داشته باشید. این راه فوق‌العاده‌ای است برای اینکه کودکان درباره‌ی ریتم و شمارش یاد بگیرند و هماهنگی فیزیکی را افزایش دهند. همچنین این بازی به آنها در مورد ترکیب حسی کمک می‌کند بعلت اینکه حرکت می‌تواند درون داده‌ها خودپزیرنده‌ی لازم را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:  اتیسم(اوتیسم)و اختلالات رفتاری و افزودنی های خوراکی
عروسک بازی و شخصیت سازی با هر هروسک در بازی با کودک دارای اوتیسم

● نمایش عروسکی: عروسک‌های جورابی درست کنید یا از عروسک‌های کودک استفاده کنید و یک مضمون شاد برای نمایش بوجود آورید. بوسیله‌ی نمایش عروسکی، می‌توانید احساسات و مهارت‌های اجتماعی را از طریق ایفای نقش به آنها آموزش دهید. این بازی به کودکان کمک  می‌کند بفهمند قبل از اینکه اتفاق بیفتند چگونه موقعیت‌ها شکل می‌گیرند ، بنابراین آنها می‌دانند چه انتظاری داشته باشند.برای آگاهی بیشتر در زمینه اضطراب و اختلال اتیسم مطالعه مقاله اتیسم ،اضطراب ،هراس و راهکارهای درمان آن پیشنهاد می گردد.

فعالیت‌هایی برای نوجوانان دارای اُتیسم

در طول سال‌های نوجوانی، کودکان در این طیف، می‌توانند با ارتباط، مهارت‌های اجتماعی و عملکرد اجرایی یا جنبه‌های اجرایی زندگی روزمره دست و پنجه نرم کنند.  استفاده از صحبت و زبان برای کودکان دارای اتیسم می‌تواند به آنها کمک کند تا توانایی کودک را برای ارتباط برقرار کردن با هم‌سن و سالان خودشان و با بزرگترها تقویت کند و ترتیب و توالی فعالیت‌ها  می‌تواند به نوجوانان کمک کند برنامه‌های روزانه‌شان را در خانه و مدرسه برنامه‌ریزی کنند.
همچنین شما می‌توانید این فعالیت‌های اجتماعی شاد را با کودکان این طیف تمرین کنید:
● راه با مانع با چشمان بسته: راه با مانع ایجاد کنید که نیاز باشد کودک به اطراف، بالا و زیر اشیاء مختلف برود. از نوجوانان بخواهید به صورت گروهی کارکنند. به این شکل که نوجوان دیگری که چشم بند ندارد باید مسیر را به او بگوید تا به او کمک کند از موانع عبور کند. این برای کار بر تئوری ذهن فعالیت‌ فوق‌العاده‌ای است.
● تست گوش دادن به فیلم: این بازی می‌تواند برای نوجوانان وقتی با احساسات و کلمات دیگران به خصوص زمانی که عوامل حواس پرتی زیادی وجود دارد، هماهنگ شوند ،چالش‌برانگیز باشد. صحنه‌ای از یک فیلم را برایشان بازی کنید. سپس پرسشهایی از انها بکنید تا اینکه متوجه شوید چقدر از واکنش‌ها را توانسته‌اند درک کنند. از آنها سوال کنید در مورد کاراکترها که چه احساسی داشتند، بیان صورت آنها چگونه بود و چگونه احساسات خود را بیان می‌کردند.
● نمایش کوتاه فی‌البداهه: از کودکان بخواهید گروهی کار کنند و به آنها تصویری مثل یک فرمان اتومبیل، یک تخته‌ی رسم و یک شلوار بدهید. آنها باید با همکاری یکدیگر نمایش کوتاه فی‌البداهه را با استفاده از اشیاء داده شده به آنها به نمایش بگذارند. وقتی رفتند، اشیاء و صحنه را تغییر دهید. این روش فوق‌العاده‌ای است برای اینکه روزمرگی‌ها شکسته شوند و همکاری کردن تشویق شود.برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال طیف اتیسم مطالعه مقاله خانه مناسب برای کودک مبتلا به اتیسم چگونه است را پیشنهاد می کنیم.

بیشتر بخوانید:  میزان بالای مسائل ومشکلات گوارشی درکودکان دارای اختلال طیف اتیسم(اوتیسم)

پیدا کردن بازی‌ها و فعالیت‌های بیشتر

شما می‌توانید بازی‌های سرگرم‌ کننده و فعالیت‌های آموزشی را برای کودکان اتیسم در کتاب‌ها و مغازه‌های اسباب بازی فروشی مثل همان‌هایی که در اینترنت می‌یابید، پیدا کنید. سایت‌های زیادی وجود دارند که ایتم‌هایی که طراحی شده‌اند برای کمک به افراد دارای اتیسم را در نظر می‌گیرند.
کودکان موفق می‌شوند
کودکان موفق می‌شوند چندین بازی مبتکرانه را نشان می‌دهد که به صورت خاص برای کودکان دارای اتیسم در سطح مقدماتی (ابتدایی) طراحی شد. موارد زیر چندین بازی است برای بررسی:
درباره‌ی صورت: این بازی کارتی به کودکان کمک می‌کند در مورد بیان صورت و احساساتی که با آن در ارتباط است یاد بگیرند. این بازی تنوع شادی و کارت‌های رنگی را نمایش می‌دهد که احساسات اساسی را نشان می‌دهد.
با احساسات رفتار کردن: این بازی تاس به کودکان اجازه می‌دهد بیان صورت را با وصل کردن و تقلید کردن آن‌چیزی که در صفحه‌ی بازی دیده‌اند، تشخیص دهند.
بیایید صحبت کنیم:  این بازی برای تدریس مهارت‌های اجتماعی و مکالمه مناسب است. این بازی مجموعه‌ای از عنوان‌ها را در برمی‌گیرد و به آنها اجازه می‌دهد درباره‌ی موضوعات جدید و مورد علاقه‌شان صحبت کنند.
اسباب بازی‌های ذهنی چاق:
اسباب بازی‌های ذهنی چاق اسباب بازی‌هایی را پیشنهاد می‌کند که برای کودکانی طراحی شده‌اند با نیازهای خاص. علاوه براینکه توصیفی از هر بازی در سایت وجود دارد، درجه‌بندی هم شده‌اند و مشتری مرور می‌کند که آنها برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام یک برای کودک خاص و نیازهای خاص او مناسب است، کمک کننده باشد. موارد زیر بعضی از این بازی‌ها هستند :
●  مشاهده کردن: این بازی تفاوت مدرنی با آجرهای ساختنی قدیمی دارد. این مجموعه شامل 72 آجر چوبی است که رنگی هستند و برای بازی سرگرم کننده می‌باشند. هر آجر به دقت برش خورده است و با دیگری سازگار است و مناسب برای گسترش رفتارها و مهارت‌های اجتماعی و به نوبت بازی کردن. این اسباب بازی برای گروه سنی سه سال و بالاتر است.
● مکعب منظم طرح‌دار: این مکعب شامل 12شکل رنگی است که درون ماکت‌های چوب سخت قرار می‌گیرند. وقتی که شکل‌ها درون حفره‌های خودشان می‌افتند، صدای جینگ می‌کنند و مناسبند برای گسترش تجربه‌های حسی. این بازی برای کودکان پیش دبستانی در این طیف مناسب است.
● بیین و هجی کن: تهیه شده بوسیله‌ی ملیسا و دُگ، این پنل به کودکان کمک خواهد کرد درباره‌ی الفبای خودشان یاد بگیرند و شروع به خواندن کنند. بخصوص اگر آنها با استفاده از دستشان بهتر یاد بگیرند. این بازی شامل 20 عکس پازلی است و بیش از 50 حرف رنگی. این بازی برای کودکان مهدکودک و دبستانی‌ها مناسب است.
منابع ملی اتیسم:
منابع ملی اتیسم جای مناسبی است برای اینکه فعالیت‌های متنوع وسیعی را برای کودکان تمامی سن‌ها پیدا کنیم. بعضی از آیتم‌هایی که در این سایت پیدا خواهید کرد شامل موارد زیر می‌شود:
● بیایید صورت‌ها را با هم درست کنیم:  این کتاب به کودکان دبستانی کمک می‌کند درباره‌ی بیان‌های صورتی مختلف یاد بگیرند و آنها را تشخیص دهند و احساسات مربوط به آنها را هم بیاموزند. این بازی به آنها یاد می‌دهد از ماژیک برای کشیدن بیان‌های صورت بر روی یک صورت خالی استفاده کنند.
● سوپ سنگی: این بازیِ روی بُرد، برای کودکان 5 سال به بالا طراحی شده است و به کودکان غیرشفاهی نشان می‌دهد که به صورت اجتماعی با هم کنش داشته باشند و در فعالیت مشارکتی سهیم باشند. این بازی، بر نقاط قوت بصری و توانایی آنها در سازگاری تصاویر کار می‌کند.
● مجموعه شروع‌کنندگان مکالمه‌ی مخصوص کودکان دارایاتیسم : این مجموعه کتاب‌ها به آسان شدن یک مکالمه و ادامه دادن آن کمک می‌کند. این فعالیت‌ها برای کودکان بزرگتر از کلاس اول مثل نوجوانان، هدفمند شده‌اند.
توصیه‌هایی برای انتخاب یک فعالیت:
کودکان دارای اُتیسم به چالش احتیاج دارند؛ اما فعالیت‌های شادی که بتوانند با احساس روزانه لذت ببرند. هر چند که انتخاب یک فعالیت‌ چیزی بیشتر از چالش برانگیز کردن و سرگرم‌کننده بودن آنها است. این توصیه‌ها را در ذهن داشته باشید:
● هر گروه شرکت کننده را دست چین کنید. دنبال کودکانی باشید که می‌توانند به صورت خاص برای کودکان یا نوجوانان دارای اتیسم کمک کننده باشند. مطمئن شوید که همه شرکت کنندگان را می‌بینید و مواظب کودکانی باشید که سعی می‌کنند کودک دارای اتیسم را مسخره کنند یا از بازی حذف کنند.
● قبل از شروع فعالیت‌، هرگونه چالش بالقوه‌ای را که ممکن است با آن مواجه شود را در نظر گیرید. اگر می‌توانید بعضی از مسائلی که ممکن است اتفاق بیفتد را پیش بینی کنید مثل کارهای سنگین حسی، تغییرات روزمره، یا اختلالات اجتماعی، می‌توانید کودک را مطمئن سازید که از بازی لذت می‌برد و به طور کامل در فعالیت‌ شرکت می‌کند.
● اسباب بازی‌ها و بازی‌هایی را در نظر بگیرید که به صورت خاص طراحی شده‌اند؛ برای اینکه کودکان دارای اتیسم در این طیف درگیر آنها شوند؛ زیرا آنها می‌توانند هدف‌های خاصی را مورد توجه قرار دهند. این‌ها می‌توانند اهدافی باشند در طرح آموزش شخصی شده‌ی کودک (IEP)  اهدافی که والدین یا معلم یا مطالبی که خود کودک دوست دارد بر روی آنها کار کند.
● اگر ممکن است از علاقه‌ی کودک استفاده کنید تا به او کمک کنید در بازی بماند. برای مثال، اگر کودک فضای بیرونی را دوست دارد، به فعالیت‌، موضوع فضایی یا خارجی دهید.
درگیر کردن کودک دارای اتیسم در یک فعالیت
درگیر کردن کودک دارای اتیسم می‌تواند برای والدین و معلم چالش برانگیز باشد. با تمرین و داشتن ایده‌های فعالیت‌ بسیار زیاد، این نوع کنش و واکنش آسانتر می‌شود. به خاطر داشته باشید، هر  بازی که شما انجام می‌دهید به کودک کمک خواهد کرد یاد بگیرد چگونه با دیگر افراد در این دنیا ارتباط برقرار کند و با آنها در رابطه باشد.

2/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری محتوا
رقیه گلستانی

رقیه گلستانی

مطالب مرتبط

تنها راه غلبه بر اختلال اتیسم دانش و آگاهی از این اختلال است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره تخصصی در حوزه اتیسم دارید؟