تست PEP3 برای ارزیابی کودک دارای اوتیسم

تست پپ3 برای اوتیسم
چکیده:
تست PEP3 به متخصصان و والدین کمک می کند تا مسیر درمانی کودک دارای اتیسم را مشخص نمایند و بر اساس داده های این تست استاندارد و شناخته شده جهان برنامه ای انفرادی برای کودک دارای اتیسم طراحی کنند.این تست دارای قابلیت های بالایی است مانند تایید تشخیص اختلال اتیسم .تست پپ3 می تواند به والدین کمک کند تا انچه برای کودک انها حیاتی است انتخاب نمایند و انچه در اولویت نیست را کنار گذارند و از سوء استفاده های احتمالی و یا اشتباه متخصصان در خصوص کودکشان جلو گیری کنند.

تست پپ 3(PSYCHOEDUCATIONAL PROFILE3)

نمایه یا پروفایل روانی اموزشی یا PEP3 از اندسته تست های کلیدی و مهم در کار اموزش کودکان دارای اوتیسم است . این تست را اریک شاپلر مبدع روش تیچ بهمراه مارگارت لنسینگ و رابرت رایشلر و لی مارکوس طراحی نموده اند.تست پپ در طول 40 سال طراحی اش 3 بار تجدید نظر شده است و نشان می دهد که تستی دارای پشتوانه علمی و تجربی غنی است.بر اساس این تست می توان سطح عملکرد کودک دارای اوتیسم را در 10 خرده ازمون بررسی نمود و بر اساس داده های به دست امده برای کودک دارای اوتیسم برنامه اموزشی ارائه نمود . این تست درمانگر را کمک می کند تا از داده ها هم در راهنمایی والدین و هم در طراحی IEP بهره گیرد.با استفاده از این تست والدین و درمانگران نقاط حساس اموزش کودک دارای اوتیسم را مشخص می کنند و اینکه حتی فاصله کودک دارای اوتیسم با نرم عادی به چه میزان است. پپ3 به صورت استاندارد برای رویکرد درمانی تیچ اماده و طراحی شده است اما می توان از آن در کلیه رویکرد ها و شیوه های اموزشی کودک دارای اوتیسم بهره گرفت. تست پپ3 دارای این امتیاز است که می توان بر اساس داده های آن اقدام به تایید تشخیص اختلال اتیسم نمود.همانطور که گفته شد بر اساس این تست ارزیاب و برنامه نویس می تواند با مشاهده عملکرد کودک دارای اتیسم در قبال 172 ایتم این تست شناختی کامل از عملکرد کودک پیدا کند و برنامه اموزش انفرادی طراحی کند.

پپ3  برای کودکان 6ماهه تا 7 ساله قابل اجراست اما در حال حاضر برای مقایسه با همسالان نرمال این تست بر روی کودکان 2 تا 7 ساله اجرا می گردد.خرده ازمون های این تست به قرار زیر است:

  1. شناختی کلامی /پیشگفتار
  2. زبان بیانی
  3. زبان درکی
  4. حرکات ظریف
  5. حرکات درشت
  6. تقلید بینایی حرکتی
  7. بیان عواطف
  8. تعامل اجتماعی
  9. ویژگی های رفتار حرکتی
  10. ویژگی های رفتار کلامی
بیشتر بخوانید:  اتیسم(اوتیسم)ونابینایی

همانطور که از خرده ازمون های پپ3  شناخته شده مشخص است این تست می تواند طیف گسترده ای از نیازها و علائم کودک دارای اتیسم را مورد ارزیابی قرار دهد . پپ3 بیشتر به صورت مشاهداتی و با استفاده از یک باکس ابزار انجام می گردد( بیش از 50 ایتم در باکس ابزار این تست مورد استفاده است). ارزیاب با مشاهده عملکرد کودک در قبال ابزار ها و دستورالعمل ها به کودک نمراتی از صفر تا 2 می دهد.بر اساس این تست به صورت دقیق می توان نیازهای یک کودک دارای اتیسم را مشخص نمود و حتی برنامه هایی سالیانه طراحی نمود.این تست در کشورهای پیشرفته در زمینه درمان اتیسم مورد استفاده است و حتی در کشورهای خلیج فارس هنجار یابی گردیده و اکنون از ان استفاده می گردد. اخیرا یک تیم 20 نفره از متخصصان اتیسم در کشور زیر نظر پروفسور صمدی این تست را آموزش دیده اند و اکنون این متخصصان می توانند آن را اجرا نمایند .جناب اقای دکتر صمدی در حال حاضر با انتخاب یک تیم از متخخصان اتیسم در حال هنجار یابی این تست برای جامعه ایرانی هستند.درپایان متذکر می شویم که این تست در حال حاضر در مرکز اتیسم اردیبهشت در حال اجرا بر روی تمام کودکان دارای اتیسم این مرکز است.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک گذاری محتوا
دکتر مهدی فولادگر

دکتر مهدی فولادگر

مدت زیادیست که با کودکان اتیسم آشنا هستم اما هنوز احساس می کنم باید انها را بهتر بشناسم. البته نه علائم و رفتار های آنها را، بلکه خوبی و پاکی شان را. اموری که امروزه همه با آنها غریبه ایم.

مطالب مرتبط

تنها راه غلبه بر اختلال اتیسم دانش و آگاهی از این اختلال است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره تخصصی در حوزه اتیسم دارید؟