سمزدایی یا چلیشن تراپی برای درمان اوتیسم!؟

سمزدایی برای درمان اتیسم
چکیده:
یکی از فرضیه هایی که سالهاست در مورد آن می شنویم و اخیرا بیشتر به ان اشاره می شود چلیشن ترابی یا سم زدایی برای کودک دارای اتیسم است.ولی ایا مقالات علمی و منابع معتبر از این شیوه استقبال کرده و آن را توصیه می کنند. ایا این روش شیوه ای درست و اصولی برای درمان اتیسم است ،آیا می توان کودک دارای اتیسم را درگیر این درمان گرد و خطرات آن را پذیرفت؟اصلا چلیشن تراپی چیست و چگونه اجرا می شود؟برای پاسخ به این پرسشها و پرسشهای بیشتر مطالعه اینم مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

درمان و اموزش کودک دارای اختلال اتیسم(اوتیسم) همیشه زمانبر و طولانی بوده است و نیازمند زمان بسیار است.با این اوصاف تعجب اور نیست که خانواده های کودکان دارای اتیسم(اوتیسم) به سمت درمانهای سریع و افراطی روی بیاورند و در این میان نیز سود جویانی از این انگیزه و نیاز خانواده ها منافع فراوان بدست بیاورند.از این درمانها می توان به سم زدایی های سریع(چلیشن تراپی) و یا طب اسلامی اشاره نمود.در این مقاله به چلیشن تراپی و یا سم زدایی می پردازیم و در مقالات دیگر به طب اسلامی و دیگر شیوه های درمانی غیر علمی.

لطفا پیش از هرگونه تصمیم در مورد سم زدایی و یا استفاده از طب اسلامی بر روی فرزندانتان با متخصصان اختلال اتیسم و پزشکان متخصص مشاوره کنید تا از عواقب تصمیم خود آگاه شوید.

سم زدایی فرآیندی است که طی آن مواد شیمیایی و مواد مضر به طور ایمن از بدن خارج می شوند. بدن کودک شما 4 مسیر مختلف برای دفع سموم دارد.

بدن کودک شما سموم را از طریق:

دستگاه گوارش

کلیه ها

ریه ها

پوست

خارج می کند.

سه راه اول سم زدایی موثرترین هستند. هنگامی که دستگاه گوارش، کلیه ها و ریه ها دچار اختلال می شوند یا سم زدایی به درستی انجام نمی شود، پوست به آخرین راه حل در تلاش بدن برای حذف مواد مضر تبدیل می شود. به همین دلیل است که بسیاری از کودکان دارای اتیسم دارای اختلالات پوستی نیز هستند. التهاب ناشی از دستگاه گوارش و ناتوانی در حذف سموم به طور موثر پوست را مستعد بثورات، اگزما و عفونت می کند.

کبد وظیفه «مدیریت» حذف مواد مضر را بر عهده دارد. چند مسیر مختلف برای سم زدایی وجود دارد و هر کدام نیاز به حمایت کافی از مواد مغذی مانند آنتی اکسیدانها دارند. اگر دستگاه گوارش مختل شود، پشتیبانی کمتری از فرایند سم زدایی صورت می گیرد .ordibehesht autism center

گلوتاتیون چیست؟

گلوتاتیون سم زدای اصلی بدن هست. گلوتاتیون از طریق متیلاسیون ایجاد می شود. دکتر اس جیل جیمز عنوان می کند که 90 درصد از کودکان در طیف اتیسم و ​​همچنین والدین آنها در متیلاسیون درگیر با اختلالاتی هستند.(البته این داده بسیار قدیمی هست و بعد از آن داده ای این اطلاعات را تایید نکرده است)

گلوتاتیون اصلی ترین آنتی اکسیدان موجود در سلول ها است و مسئول سم زدایی و از بین بردن سموم محیطی است و شکل فعال آن در کودکان مبتلا به اتیسم 80 درصد کاهش می یابد.متیلاسیون مختل و کاهش سطح گلوتاتیون، کودکان مبتلا دارای اتیسم را در معرض خطر بیشتری از مسمومیت محیطی ناشی از موادی مانند فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها، PCBs و سایر مواد شیمیایی مضر قرار می‌دهد.گلوتاتیون به طور معمول به فلزات سنگین متصل می شود و به بدن اجازه می دهد آنها را سم زدایی کند.

تحقیقات نشان می دهد که کودکان مبتلا به ASD و ADHD مسیرهای سم زدایی را مختل می کنند. کودکانی که به صورت معمول رشد می کنند، می توانند سمومی مانند فلزات سنگین، آفت کش ها و مواد شیمیایی را به طور موثرتری از بدن دفع کنند. برای مثال، یک کودک غیر اتیسم، از دو مولکول گلوتاتیون برای خلاص شدن از شر یک مولکول جیوه استفاده می کند. کودکان مبتلا به اتیسم گلوتاتیون کمتری دارند و از طرفی نزدیکی به محل های دفن زباله سمی به طور مداوم با نرخ بالای اتیسم و ​​تاخیر رشد همراه است.

چلیشن تراپی (یا به اصطلاح همان سم زدایی )چیست؟

چلیشن راهی برای حذف سموم از خون است. این سموم مواد شیمیایی با اثرات منفی هستند. چلیشن معمولاً با هدف حذف سموم فلزات سنگین مانند سرب یا جیوه انجام می شود.

فرآیند چلیشن تراپی می تواند چندین مرحله داشته باشد و یکی از مراحل کلیدی استفاده از مواد شیمیایی دیگر برای “پاک کردن” سموم از سیستم بدن کودک است( و این همان موردی است که سود جویان به دنبال آن هستند که از این طریق کسب درامد کنند)در کنار واژه چلیشن تراپی سایر اصطلاحات مربوط به این درمان عبارتند از DMSA، اسید لیپوئیک، حمام های خاک رس و عوامل چلیشن طبیعی.

بیشتر بخوانید:  سندروم لاندوکلفنر وتفاوت آن باطیف اتیسم(اوتیسم)

سمزدایی بدن کودک دارای اوتیسم

چلیشن برای چه کسانی است؟

چلیشن تراپی برای افرادی که مسمومیت با فلزات سنگین را تجربه کرده اند استفاده می شود.اگرچه هرکسی می تواند درمان چلیشن را انجام دهد، اما برای کودکان مبتلا به مشکلات کبدی و کلیوی توصیه نمی شود.

همچنین، چلیشن به عنوان یک درمان اتیسم توصیه نمی شود.

چلیشن برای چه مواردی استفاده می شود؟

چلیشن برای حذف مواد شیمیایی سمی از خون افرادی که مسمومیت با فلزات سنگین را تجربه کرده اند استفاده می شود.پس می بینیم که الزاما باید مشخص بشود که کودک دارای اتیسم درگیر با این شرایط مسمومیت فلزات سنگین هست یا نه و بعد به سراغ چلیشن تراپی برویم .برای نمونه سالها گفته می شد که در خون کودک دارای اتیسم میزان بالایی سرب وجود داره ولی بعد از یکسری ازمایشات مشخص شد که میزان سرب در این کودکان به مانند دیگر کودکان هست.یا یک مثال دیگر سالها گفته می شد که شکر و قند موجب بیش فعالی در کودکان می شود ولی آزمایشات جدید به طور قاطع این فرضیه را رد کرده و هیچ ارتباطی را بین بیش فعالی و شکر تایید نمی کند.در اینجا نیز می توان مشاهده نمود که نمی توان بر اساس یک فرضیه به دنبال راهکارهای درمانی رفت چراکه این فرضیه ممکن است بارها تایید یا رد شود. تنها زمانی می توان به یک راهکار درمانی اعتماد کرد که این راهکار از طریق مراجع علمی مورد تایید قرار گیرد . در حال حاضر تنها راهکارهای درمانی برای اتیسم رفتار درمانی ،کار درمانی و گفتار درمانی هست و حتی دارو درمانی به عنوان یک درمان برای اتیسم در نظر گرفته نمی شود.

اصلا چلیشن تراپی از کجا شروع شد؟

سالیان متمادی است که چلیشن درمانی به عنوان درمانی برای مسمومیت با فلزات سنگین مورد استفاده بوده است و از دهه 1980 به عنوان درمانی برای افراد اتیستیک استفاده می شود.(پس می بینید که این روش قدیمی هست و حدود 40 سال قدمت دارد و باید هزاران مقاله در تایید آن وجود داشته باشد ولی در واقعیت اینطور نیست )

ایده پشت چلیشن برای افراد اتیستیک چیست؟

خون حاوی چندین ماده شیمیایی در مقادیر کم است، اما برخی از مواد شیمیایی – مانند جیوه – در صورتی که سطح آنها خیلی زیاد باشد، می توانند سمی باشند.برخی افراد فکر می کنند که اتیسم به دلیل وجود جیوه بیش از حد در خون است که بدن نمی تواند به طور طبیعی از شر آن خلاص شود. طرفداران این نظریه معتقدند که حذف سموم اضافی مانند جیوه باعث از بین رفتن علت اتیسم می شود؟؟؟

حامیان چلیشن تراپی همچنین پیشنهاد می کنند که جیوه اضافی از واکسیناسیون به وجود می آید. دلیل آن این است که در گذشته از تیمروسال (یک ماده شیمیایی مرتبط با جیوه) برای ساخت برخی واکسن ها استفاده می شد. توجه به این نکته مهم است که واکسن های مبتنی بر تیمروسال در برخی کشور ها مانند امریکا و یا در استرالیا خیلی وقت هست استفاده نمی شوند.اما همچنان شاهد این هستیم که شیوع اتیسم در این کشورها روندی صعودی دارد. پس نمی توان این دو را بهم مرتبط دانست.

نکته مهم در اینجاست که مدارک علمی محکمی دال بر نقش جیوه در ایجاد اتیسم وجود ندارد.

والدین گرامی حالا ببینیم که اگر قرار باشد کسی این نوع درمان را مطابق سیستم های استاندارد کشور های پیشرفته مانند امریکا انجام دهد چه مراحلی را باید طی کند:(لازم به ذکر است این مراحل باید و الزاما طی شوند تا چلیشن تراپی صورت پذیرد )

بیشتر بخوانید:  اوتیسم و پروتئین های کلیدی مغز

چند مرحله در چلیشن تراپی وجود دارد:

الف.مرحله اول شامل یک آزمایش اولیه برای شناسایی سطح و نوع مسمومیت هست و اینکه چه ماده سم زدایی باید برای این سم زدایی مورد استفاده قرار گیرد و البته این کار توسط متخصصین در ازمایشگاه های فوق تخصصی صورت می گیرد.

نکته مهم این است که ایا شما در ایران می توانید به این مرحله اولیه دست رسی داشته باشید؟

ب.مرحله بعدی آماده سازی بدن فرد دارای اتیسم برای درمان است. که این شامل:

  • کاهش مواجهه فعلی فرد با فلزات سنگین مانند جیوه هست.
  • بهبود وضعیت تغذیه فرد دارای اتیسم هست که در کتاب تغذیه کودک دارای اتیسم که از کتاب های انتشار یافته مرکز اردیبهشت هست این موارد رو میتوانید مطالعه کنید.
  • اطمینان حاصل شود که سایر مواد شیمیایی موجود در بدن در سطح طبیعی هستند.
  • انجام آزمایش خون، کلیه و کبد.

نکته مهم دیگر اینکه ایا شما در این مرحله هم می توانید تمام این کارها را انجام دهید ؟؟؟؟؟ایا این امور برای شما مهیا هست؟؟؟

برخی از این مراحل می توانند برای شما و کودکتان پیچیده، زمان بر و ناراحت کننده باشند. برای مثال، ممکن است فردی نیاز داشته باشد که پرکننده های دندان(آمالگام) را با مواد پرکننده دیگری(کامپوزیت) جایگزین کند، تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کند یا مکمل های ویتامین و مواد معدنی مصرف کند.

و مرحله آخر شامل دادن یک ماده شیمیایی مناسب برای “پاک کردن” سم از بدن فرد است. بسته به اینکه کدام مواد شیمیایی استفاده می شود، می توان آنها را به صورت خوراکی، تزریقی یا به عنوان شیاف رکتوم یا چسب روی پوست مصرف کرد.این امر برای شما هزینه های بسیار بالایی دارد و برای دیگران درامد بسیار خوب.متاسفانه هم در ایران و هم در کشورهای دیگر از این امور سوء استفاده های زیادی از خانواده های کودکان دارای اتیسم شده است و در هیچ کدام از موارد نتیجه حاصل نشده است.

سمزدایی برای اوتیسم

آیا چلیشن تراپی به کودکان دارای اتیسم کمک می کند؟

تحقیقات مدرکی مبنی بر اینکه چلیشن درمانی موثر برای افراد اتیستیک است، پیدا نکرده است و هیچ کدام از منابع علمی معتبر در دنیا مانند CDC و یا  FDA به این شیوه درمانی حتی اشاره هم نکرده اند.

همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه چلیشن تراپی بسته به نحوه انجام آن می تواند باعث آسیب شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشداری را در مورد استفاده از درمان چلیشن تراپی بدون نسخه صادر کرده است و در سال 2008، یک پروژه تحقیقاتی در مقیاس بزرگ در مورد استفاده از چلیشن تراپی برای درمان کودکان اتیستیک را به دلیل خطرات مرتبط با آن متوقف کرده است.

لیزا جو رودی در مقاله ای در سال 2022 عنوان می کند که هیچ تحقیقی از این درمان برای اتیسم حمایت نمی کند وعلاوه بر این، اگر به طور نادرست و خارج از محیط بیمارستان استفاده شود، داروهای چلیشن تراپی می تواند بسیار خطرناک باشد.

حتی یک از دلایلی توقف پروتکل شکست اتیسمDefeat Autism Now (DAN) را نیز همین چلیشن تراپی می دانند که باعث شد این پروتکل در سال 2011 به صورت کامل متوقف شود. پشتیبان اصلی پشت چلیشن تراپی موسسه تحقیقات اتیسم(Autism Research Institute) بود. گروهی از پزشکان که بر روی درمان اتیسم کار می‌کردند، مجموعه‌ای از پروتکل‌ها را برای درمان اتیسم ارائه دادند به نام شکست اتیسم حالا (DAN!) . این پروتکل ها بر این ایده بود که اتیسم وضعیتی است که می تواند از طریق مداخلات “زیست پزشکی” درمان شود.

در سال 2003، پزشکان پروتکل DAN عنوان نمودند که ایده آنها تغییرات مثبت زیادی را در افراد دارای اتیسم که DMSA مصرف کرده بودند مشاهده کردند، از جمله پیشرفت سریع درتوانایی زبانی، بهبود تعامل اجتماعی، بهبود تماس چشمی، و کاهش رفتارهای خود تحریکی.ادعاهای مشابهی نیز در مطالعات متعدد مطرح شد. اما به مرور مشخص گردید که این مطالعات و تحقیقات هرکدام ایرادات فراوانی دارند. برخی از این اشتباهات به قدری قابل توجه هستند که نمی توان از انها چشم پوشی کرد . طبق یک متا انالیز(مطالعه پزوهشهای پیشین در این خصوص)، که شامل مطالعاتی از چندین پایگاه داده بود، هیچ شواهد کارآزمایی بالینی که نشان دهد چلیشن تراپی یک مداخله موثر برای اتیسم است، یافت نشد. این مطالعه در ادامه ادعا کرد که خطرات این شیوه مداخله از مزایای اثبات شده آن بیشتر است و در میان خطرات بالقوه  این درمان، این مطالعه نشان داد که هیپوکلسمی، نارسایی کلیوی و یک مورد مرگ گزارش شده است.این مطالعه نتیجه گرفت که قبل از انجام این درمان به تحقیقات بیشتر و به شواهدی نیاز است که از ارتباط علی بین فلزات سنگین و اتیسم حمایت می کند و روش هایی که ایمنی شرکت کنندگان در این تحقیقات را نیز تضمین کند.سمزدایی کودک دارای اوتیسم

بیشتر بخوانید:  تست PEP3 برای ارزیابی کودک دارای اوتیسم

آیا اصلا به سراغ این درمان نمی توان رفت؟

پاسخ این است که این بستگی به سبک زندگی شما دارد. اگر شما یک سبک زندگی سالم را اختیار کنید به صورت ناخواسته اقدام به چلیشن تراپی کرده اید.بدون اینکه بدانید بیشتر سبزی جات می خورید، بیشتر مواد دارای گوگرد مانند سیر ،پیاز ،بروکلی ،کلم و را استفاده می کنید و گوشت را از زنجیره غذایی خود حذف می کنید.در این صورت شما توانسته اید قدم در مسیر سم زدایی بدن خود از طریق گیاهخواری بر دارید .برای این امر می توانید کتاب رژیم غذایی کودک دارای اتیسم را مطالعه کنید.

هشدار

امروزه چلیشن تراپی در لیست درمان های جایگزین یا الترناتیو برای اتیسم باقی مانده است. چندین سازمان معروف، از جمله TACA (گفتگو درباره درمان اتیسم)، به معرفی چلیشن تراپی به عنوان یکی از چندین درمان زیست پزشکی برای اتیسم ادامه می دهند و هنوز می توان پزشکانی را پیدا کرد که مایل به استفاده از چلیشن تراپی در کودکان دارای اتیسم باشند، و هنوز والدینی هستند که مایلند این رویکرد را به عنوان آخرین یا تقریباً آخرین راه حل امتحان کنند.بعید است که چلیشن تراپی، همراه با بسیاری از درمان‌های جایگزین یا زیست‌پزشکی دیگر (مانند درمان با اکسیژن پرفشار و درمان با سلول‌های بنیادی) به این زودی‌ها از میان درمانها حذف شوند.

جدا کردن درمان‌های شناخته شده و مورد تایید از درمان‌های مشکوک کار آسانی نیست، و برای والدین بسیار وسوسه‌انگیز است که گزینه‌های جایگزین را در زمانی که پزشکی رایج کودکانشان را درمان نمی کند، بررسی کنند. واقعیت این است که، در برخی شرایط خاص ، روش‌های درمانی جایگزین می‌تواند حتی مفید باشد اما هیچ رویکرد یکسانی برای انتخاب درمان‌ جایگزین قطعی برای اتیسم وجود ندارد.با این حال اگر یکی از این گزینه های جایگزین را انتخاب می کنید به موارد زیر توجه کنید:

چه کسی این گزینه را به شما توصیه می کند و اگر قبول کنید چه چیزی را به دست خواهند آورد؟

منابع معتبری مانند CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری) یا NIMH (موسسه ملی سلامت روان) در مورد این درمان خاص چه می‌گویند؟

خطرات بالقوه مربوط به استفاده از این درمان چیست؟

چه روش هایی برای اطمینان از سلامت فرزند شما وجود دارد؟

چگونه تغییرات یا بهبود علائم اتیسم فرزندتان را اندازه گیری می کنید؟

به طور کلی، هر درمانی که CDC ویا NIMH نسبت به آن هشدار می دهد و خطر بالایی برای آسیب به فرزند شما دارد و باید از آن اجتناب کنید.این اخطار از جانب این موسسات قطعا با انجام تحقیقات فراوان داده می شود و نمی توان به آن بی اعتنا بود.

منابع

https://www.verywellhealth.com/chelation-therapy-for-autism-4582148

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC64579

Experts slam NIH study on chelation therapy

https://raisingchildren.net.au/autism/therapies-guide/chelation

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری محتوا
دکتر مهدی فولادگر

دکتر مهدی فولادگر

مدت زیادیست که با کودکان اتیسم آشنا هستم اما هنوز احساس می کنم باید انها را بهتر بشناسم. البته نه علائم و رفتار های آنها را، بلکه خوبی و پاکی شان را. اموری که امروزه همه با آنها غریبه ایم.

مطالب مرتبط

تنها راه غلبه بر اختلال اتیسم دانش و آگاهی از این اختلال است!

6 پاسخ

  1. سلام،
    سم زدایی مربوط به وجود فلزات سنگین در مغز هست که از طریق آلودگی های قبلی وارد سد خونی مغز شده و وجود این فلزات در خون مطرح نیست که با آزمایش خون مشخص شود
    و اینکه درمان با مواد شیمیایی نیست بلکه آلفالیپوییک اسید یک آنتی اکسیدان طبیعی است که بدون نسخه با قیمت بسیار پایین ۸۰ هزار تومان در داروخانه فروخته می شود. و حاوی ۳۰ عدد کپسول است مصرف یک ماه برای بچه های کوچیک ۴ عدد کپسول در ماه است با این قیمت ناچیز بسیار خنده دار است تهمت درآمدزایی با این روش زده شود.

    1. درود بر شما
      موارد مطرح شده در این مقاله بر گرفته از چند مقاله معتبر هست.و از طرفی این شیوه از طرف cdcمورد تایید برای اتیسم نیست و مقالات کافی و کاملی هم از این شیوه برای اتیسم حمایت نمی کنه.دوست من برای اگاهی والدین مطالبی رو منتشر می کنم و به کسی تهمت نمی زنم اما قیمت دارو هایی که به والدین مرکز بنده پیشنهاد شده بوده ۸۰ هزارتومان نبوده و میلیونی هست.من متعهد به والدین هستم و برای اگاهی انها مطالب رو منتشر می کنم تا اگاهانه تصمیم بگیرند.
      اگر کسی پاسخ این پرسش بنده رو داره در همین کامنتها نظر خودش رو اعلام کنه
      پرسش من این هست
      چرا روشهایی که در کشور های شناخته شده خیلی از اونها استقبال نمیشه و یا حتی مطرود هستند در ایران توسط برخی توصیه و پیشنهاد میشه؟

  2. این مقاله اخیر با تمام مقالات قبلی سایت که در مورد نقش کمبود مواد مغذی مختلف، آلودگی به سموم مختلف، نقش کاندیدا در اتیسم، تاثیر التهاب در اتیسم و … متناقض هست

    1. دقیقا خاصیت دانش و علم خاصیت ابطال پذیری هست . از طرفی اگر با دیدگاه درست بهشون نگاه کنید این مقاله ناقض نقش آلودگی های هوا و تاثیر اون بر ژنتیک انسان نیست. همانطور که پیش از این خدمتتون عرض کردم ما فقط اطلاع رسانی می کنیم و می خواهیم دانش و آگاهی خانواده ها بالا بره

  3. باسلام.
    دختر من در طیف اتیسم قرار داره و از کودکی شاهد بودیم که گچ دیوار، مواد سیلیکونی، کاغذ و شمع میخورد. شخصا درخواست ازمایش سنجش میزان سرب رو دادم و مشخص شد که میزان سرب بدنش در سن ۴.۵ سالگی ۱۸ هست که از حد نرمال بیشتر بود.
    اما فوق تخصص مغز و اعصاب عنوان کرد که تو ایران میزان سرب همه‌ی افراد زیاد هست…
    بنظرتون در این خصوص سم‌زدایی میتونه لااقل یکی از فاکتورهای تایید شده در بدن دخترم رو از بین ببره و تاثیرگذار باشه؟

    1. درود بر شما
      تا سال 2012 اگر در خون کودک 1 تا 5 ساله 10 میکروگرم در دسی لیتر سرب وجود داشت این کودک در وضعیت نگران کننده قرار می گرفت ولی اخیرا این میزان را به 5 میکرو گرم و بعد از اون به 3/5 میکرو گرم کاهش دادند.اینها مواردی است که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های امریکا عنوان می کنه و مربوط به کودکان امریکایی هست . با این حال پیشنهاد می کنم با یک متخصص دیگه صحبت کنید .اگر لازم باشه اول باید محیط کودک رو از موارد الوده به سرب و یا حاوی سرب پاک کنید و سپس تغذیه حاوی کلسیم و آهن بالا رو برای کودکتون شروع کنید واگر این میزان شدید و نگران کننده بود باید از چلیشن تراپی استفاده کنید.اما اینکه خدمتتون عرض کنم که در علائم اتیسم تاثیر داره یا نه کمی با تردید میتونم نظر بدهم چون وجود سرب بیشتر مسمومیت نشون میده و ممکنه یک نفر میزان بالایی از سرب داشته باشه ولی علائمی نشون نده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره تخصصی در حوزه اتیسم دارید؟