میزان بالای مسائل ومشکلات گوارشی درکودکان دارای اختلال طیف اتیسم(اوتیسم)

چکیده:
طبق گزارشاتی که از یک بازبینی گسترده در زمینه بیماری کودکان منتشر شده است،کودکان دارای اتیسم(اوتیسم)4برابر بیشتر از سایر همسالانشان التهابات روده ای را تجربه می کنند.

میزان بالای مسائل و مشکلات گوارشی در افراد دارای اُتیسم

این بازبینی 15 مطالعه را مورد بررسی و تحقیق قرار داد و دریافت که کودکان اُتیستیک(اوتیستیک) بیشتر از کودکان گروه کنترل(که مبتلا به این اختلال نبودند) از اسهال و یبوست و درد های شکمی رنج می برند . سرپرست تحقیق باربارا مک الهانون استادیار دانشگاه آموری در زمینه بیماری کودکان واقع در آتلانتا معتقد است این مطالعه حقیقتاً لزوم پیشروی به سوی مطالعات دقیق تر و جامع تر را ایجاب می کند تا معنی و مفهوم بسیار رایج شکایات(ناشی از مشکلات گوارشی این کودکان ) را مورد ارزیابی قرار دهد.مطالعات قبلی شیوع بالای مسائل و مشکلات روده ای و معدی (GI)را در میان کودکان مبتلا به طیف اتیسم( اوتیسم)،نشان می دهد. البته تحقیقات بالینی دقیق و منسجمی در این زمینه صورت نگرفته است . با این حال برطبق گزارش منتشر شده در سال 2010 این نظریه ارتباطی را بین اتیسم و اختلالات گوارشی را تایید می کند .برای دانستن همه چیز درباره اوتیسم مطالعه مقاله اوتیسم چیست؟انواع،علت ها و درمانها را پیشنهاد می کنیم​.​​
تجزیه و تحلیل جدید نگاهی به اطلاعات 15 مطالعه انداخته و نشان می دهد که کل کودکان مبتلا به اتیسم2215نفر و گروه کنترل50664نفر می باشند در این مطالعات درمی یابیم که کودکان مبتلا به اتیسم3برابر بیشتر از سایر کودکان دچار اسهال و یبوست می شوند وبه نسبت گروه کنترل 2برابر بیشتر دردهای شکمی دارند.دانیل کمپل استادیار دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس در رشته روان پزشکی معتقد است : این یافته ها چندان عجیب و شگفت انگیز نیستند. با این حال خوب است نگاهی دقیق به آمار و اطلاعات کاربردی بیندازیم که در درمانگاهها مشاهده می نمایم و این نشان دهنده این حقیقت است که مشکلات GIدر کودکان اُتیستیک شایع تر است. و” در حال حاضر لازم است بدانیم که دلیل مشکلات گوارشی درکودکان اُتیستیک چیست؟”برای اگاهی بیشتر در زمینه اختلال طیف اتیسم مطالعه مقاله اختلالات و بیماری های همراه با اتیسم و راهکارهای درمان انهارا پیشنهاد می کنیم.
محققان به عواملی که ممکن است باعث شیوع مشکلات گوارشی در میان کودکان اُتیستیک از جمله تعداد مختلف باکتری های دستگاه گوارشی والگوی نمود ژن وهمچنین فیبر نامناسب غذایی که به عنوان یک عامل ضد یبوست طبیعی عمل می کند مظنونند.همانطور که در بالا خواندیم مک الهانون و همکارانش شیوع زیاد مشکلات گوارشی در افراد اُتیستیک را تاکید کردند .اما نتایج مغایری در زمینه ی علایم GIو ارتباط آن با اتیسم یافتند مک الهانون اظهار می دارد:”برخی می گویند با افزایش مشکلات گوارشی هیچ گونه افزایشی در شدت علائم اتیسم دیده نمی شود در صورتی که سایر مطالعات افزایش شدت علائم را نشان می دهند در واقع بسیاری از این مطالعات مطالعات خوب و دقیقی نیستند.”
یک مسئله مقایسه مطالعات آن است که هر یک از مطالعات اصطلاحات متفاوتی برای بیان و توصیف مسائل به کار برده اند. به طور مثال اسهال که رایج ترین علامت ارزیابی شده در مطالعات مختلف است تحت عنوانهای اسهال پایدار ،اسهال دائمی، ورم مخاط روده ی بزرگ، اسهال مزمن یا صرفا داشتن سابقه ی اسهال بیان می شود.کمپل می گوید:پیچیده تر از آن می توان به این حقیقت اشاره کرد که حدود 25 درصد از کودکان اُتیستیک بدون کلام اند و ممکن است از ناراحتی تشنگی رنج ببرند این بچه ها نمی توانند به صورت کلامی بگویند که شکم آنها درد می کند و دچار اسهال گردیده اند و آب بدن آنها در حال از دست رفتن است.برای اگاهی بیشتر در زمینه اختلال طیف اتیسم مطالعه مقاله درمان اختلال طیف اتیسم و تاریخچه انرا پیشنهاد می کنیم.
البته این نظریه از جرمی وینسترا وندرویل رئیس انجمن تحقیقاتی و درمان پزشکی اختلالات اتیسم دانشگاه وندربیت  نشویل واقع در تنسی بیان شده است. وندربیت معتقد است که :”یبوست و سایر مشکلات روده ای ممکن است بر نحوه جذب دارو تاثیر گذار باشد و دردرمان سایر علائم اتیسم نیز تداخل ایجاد کند.” کودکی که دچار یبوست است مدفوع شل یا آبکی ممکن است از گوشه های مدفوع دچار یبوست شده بچکد و لباس کودک را کثیف کند. بنابراین ممکن است مدفوع های شل ولکه های روی لباس کودک با علائم اسهال اشتباه گرفته شود با یک عکس برداری از شکم بیمار میتوان تایید کرد که آیا کودک یک مدفوع سفت در مسیر روده بزرگش دارد یا نه .
او هم چنین در یک مطالعه جدید که در تاریخ یکم می در مجله فارماکولوژی بالینی منتشر شد اظهار داشت :قرص های مربوط به اضطراب، تحریک پذیری و خشونت که معمولا برای کودکان اُتیستیک تجویز می شود از طریق دستگاه گوارشی وارد جریان خون می گردد ولی اسهال باعث جذب ضعیف یا ناقص دارو ها می گردد و یبوست هم موجب می شود که دارو بسیار کند از سیستم گوارش حرکت کند و در نتیجه میزان جذب متفاوت است.برای اگاهی بیشتر در زمینه اختلال طیف اتیسم مطالعه مقاله درباره اختلال طیف اتیسم بیشتر بدانیم را پیشنهاد می کنیم.
در یکی از مطالعات مربوط به کودکان اُتیستیک کسانی که دچارمشکلات گوارشی هستند به نسبت کسانی که این مشکلات را ندارند کمتر از ریسپریدون که یک داروی ضد خشونت و تحریک پذیری است استفاده کرده اند. ریسپیریدون یکی از دو دارویی است که برای اتیسم تجویز می شود. با این حال محققان می گویند : هنوز تعداد کمی از آزمایشات بالینی علائم گوارشی را به عنوان یک فاکتور عامل در تجزیه و تحلیل خود به حساب می آورند. در برخی معیار ها از جمله شاخص شدت 6 آیتمی علائم مشکلات گوارشی مانند یبوست ومیزان سفتی مدفوع مورد ارزیابی قرار می گیرد و به محققان کمک میکند تا این علائم را در طول مدت آزمایشات بالینی کودکان اُتیستیک ارزشیابی نمایند.
والدین و متخصصان گرامی می توانند برای دریا فت اطلاعات بیشتر درخصوص مشکلات گوارشی کودکان اُتیستیک و درمان آنها از طریق تغذیه به کتابچه “تغذیه و رژیم غذایی در اتیسم ” تالیف گروه پژوهشی مرکز اردیبهشت مراجعه نمایند.برای تهیه رایگان این کتاب می توانید با معاونت توانبخشی بهزیستی استان اصفهان تماس حاصل نمایید.

3.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک گذاری محتوا
گروه پژوهشی اتیسم اردیبهشت

گروه پژوهشی اتیسم اردیبهشت

مطالب مرتبط

تنها راه غلبه بر اختلال اتیسم دانش و آگاهی از این اختلال است!

2 پاسخ

  1. سلام برخی موارد ممکن است اتفاق بیفتد بدلیل عدم آگاهی والدین یک نوع غذا ی نامناسب به فرد اتیسم داده شود و در نتیجه مشکلات گوارشی و حالتهای پرخاشگری بروز کند سوال اینست که در این شرایط و وضعیت چطور میتوان مشکل را حل کرد و برای درد های شکمی احتمالی کاری بکنیم آیا راهی وجود دارد که موجب تسکین این نوع درد ها و مشکلات شد ؟؟ در تمام سایتها از علت بوجود آمدن مشکلات صحبت زیاد میشود ولی به درمان این مشکلات در آن لحظه اشاره ای نشده است .نمیتوان شاهد زجر کشیدن فرد بود بالاخره بهر دلیلی این مشکل پیش آمده در این لحظه چه باید کرد ؟؟

    1. درود بر شما دوست خوبم
      نخست باید رژیمهایی را اتخاذ کنید که شرایط نا مساعد کمتری را ایجاد کند مثلا اگر خوردن سوسیس اذیت کننده هست آن را حذف کنید اگر خوردن برخی میوه های مسهل اذیت کننده است ان را کم کنید. اما می توانید از برخی مکمل ها تحت نظارت پزشک استفاده کنید که کمک کننده فرایند گوارشی است و در ایران هم وجود دارند
      متاسفانه به دلایل قانونی امکان معرفی انها را ندارم
      اما می توانید از شرطی سازی نیز استفاده کنید که ان را هم بایستی با مراجعه به مراکز اموزش ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره تخصصی در حوزه اتیسم دارید؟