تاثیر تلویزیون بر کودکان دارای اوتیسم و غیر اتیستیک

تاثیر تلویزیون بر کودک دارای اوتیسم
چکیده:
تماشای تلویزیون و کار با موبایل یا تبلت امروزه تبدیل به یکی از کارهای روزمره کودکان ایرانی دارای اتیسم و غیر اتیستیک گردیده است و والدینی که هیچ برنامه ای برای روزهای طلایی رشد کودک خود ندارند این دوره درخشان را با موبایل یا تلویزیون نابود می کنند.

تماشای تلویزیون تبلت و موبایل در نوزادی و یا حتی در کودکی یکی از بزرگترین اشتباهات والدین کودکان دارای اتیسم(اوتیسم) و غیر اتیستیک است. از طرفی نیز تبلیغاتی زیبا وجود دارد که به خانواده تلقین می کند که با دیدن فلان فیلم و یا دیدن محتوی فلان dvd کودک انها گنجینه لغاتش بیشتر می شود و یا کودکی نابغه می گردد و یا باهوش می گردد؟!خانواده نیز در اثر انتخاب این فیلمها و یا تماشای تلویزیون توسط کودک زمان بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود خواهد داشت، با این تفکر که کودک او اکنون در حال دریافت اطلاعاتی کامل و درخشان است و برای او زیانی نخواهد داشت!متاسفانه این برنامه ها اکنون برای خانواده های ایرانی در حال رواج گرفتن هستند همانطور که برای خانواده های غربی Teletubbies  و برنامه های مانند خیابان سیزم و شبکه های کابلی رواج یافت و پس از ان و تبدیل به یکی از کارهای روزانه اطفال انها گردید.یک کودک کانادایی به طور متوسط در هفته 14 ساعت تلویزیون تماشا می کند و یک کودک امریکایی به طور متوسط 2 ساعت در روز تلویزیون تماشا می کند و بر اساس تحقیقات دانشگاه واشینگتن 40 درصد از کودکان 3 ماهه امریکایی تلویزیون تماشا می کنند.تمام این امارها دانشمندان و روانشناسان را به این تفکر واداشت که ایا تماشایی تلویزیون برای نوزادان زیر 2 سال مناسب است؟پژوهشهایی در این زمینه در 2 دهه گذشته انجام گرفته که هیچکدام از این پژوهش ها مهر تاییدی بر سودمند بودن تماشای تلویزیون برای  نوزادان وکودکان نزدند.

ordibehesht autism center

به این دلایل که:

  • دو سال اول زندگی فرزند شما زمان بسیار مهم و حیاتی برای رشد مغز است و مغز در این سنین با شتابی فوق العاده در حال رشد و افزایش عملکرد و افزایش پایانه های عصبی است . این رشد تنها و تنها از طریق تعامل با یک انسان و با کاوش و جستجو در محیط پیرامون و دیدن دنیایی 3 بعدی امکان پذیر است.اینها فعالیتهایی هستند که به کودکان کمک می کند مهارتهای لازم را برای رشد فکری ،اجتماعی و عاطفی به دست اورند و تماشای تلویزیون تمام این موارد را از کودک می گیرد و او را محروم و محدود می سازد.
  • وقتی کودک شما بازی می کند او بطور جدی در مورد چگونگی کار جهان یاد می گیرد و با ازمایشات علت و معلولی مغز خود را تجهیز می کند.این علت و معلولها هستند که در اینده کمک می کنند تا هم کودک دارای اتیسم و یا غیر اتیسم به حل مساله برسد،رشد پیدا کند،بزرگ شود و….و تلویزیون تمام اینها را از کودک شما می دزدد.
  • دو سال نخست برای کودک شما زمان بسیار مهمی برای یادگیری و رشد زبان است و این دوره را دوره ای پایه ای برای زبان اموزی کودک می دانند. زبان تنها و تنها از طریق تعاملات انسانی اموخته می گردد نه با گوش کردن منفعل به تلویزیون. اگر ما به تلاش کودک برای تعامل پاسخ ندهیم اواهای کبوتری تبدیل به غان و غون نمی گردد و این غان و غون نیز تبدیل به اوا و پس از ان تبدیل به کلمه نمی گردد.پس یادگیری زبان برای نوزاد نوع انسان امری تعاملی و تکاملی است و بدون ارتباط زنده با موجودی زنده ی دیگر نمی تواند این تعامل و تکامل را به دست اورد.پژوهشها تماما نشان دهنده این مهم هستند که کودکان از طریق تقلید و ارتباط با یک بزرگسال به طور فعال صحبت کردن را یاد می گیرد و هیچ پژوهشی نشان نداده که کودکان از طریق تماشای تلویزیون می توانند صحبت کنند و گنجینه لغات خود را افزایش دهند.
  • به این نکته توجه کنید که زمانی که کودک شما لبخندی می زند شما هم به او لبخند می زنید، زمانی که او غان و غونی می کند شما به او با گفتن کلماتی مانند جانم و….واکنش نشان می دهید و با این کار او را از نظر اجتماعی و عاطفی نیز مورد حمایت قرار می دهید اما تلویزیون و تبلت به هیچ عنوان چنین توانایی را ندارد و نخواهند داشت.
  • تمام این موارد را می توانید در کنار این مورد نیز قرار دهید که کودک با تماشایی تلویزیون تنها تصاویری دارای رنگ و موهوم و نامفهوم را می بیند و صدایی را می شنود که با انچه در محیط پیرامون او است تفاوت دارد. تلویزیون تصاویری دو بعدی به او ارائه می کند با صدایی که همراه با واقعیت عینی 3 بعدی نیست.اما در ارتباط با انسان صدایی واقعی به همراه لب و دهان به صورت 3 بعدی با کودک تعامل برقرار می کند و این جهشی عظیم در دنیای کودک ایجاد می کند درست برخلاف تلویزیون و تبلت که دنیای تهی از محرکات واقعی و عواطف را به کودک هدیه می کند.
بیشتر بخوانید:  نشانه ها و علائم نخستین اوتیسم

تماشای تلویزیون توسط کودکان ایا درست است؟تماشای تلویزیون برای کودک مناسب است

رشد پستانداران و نوع انسان تا حد زیادی به تجربیات او وابسته است ولی این روزها این تجربیات انسانی به طور فزاینده ای شامل استفاده از فناوری های نوین می گردد.تلویزیون ،اینترنت،تبلت و تلفن های هوش مند همه با چشمان نوزادان ما انسانها اشنا هستند برای نمونه در انگلستان درسال 2011 پژوهشی مشخص نمود که 10 درصد از کودکان زیر دو سال در این کشور از تلفن های هوشمند و یا تبلت استفاده می کنند و این امار مجددا در سال 2013 نشان داد که 38 درصد از کودکان زیر دو سال از تلفن های هوشمند استفاده می کنند حالا شما محاسبه کنید که این امار در سال 2020 چقدر است .

مغز انسان یک سیستم پویا است که دائما با محیط پیرامون خود سازگار می گردد و هنگامی که جنبه هایی از این محیط پیرامون تغییر کند مغز نیز تغییر می کند و رشد می یابد این تاثیر پذیری می تواند از صفحه موبایل نیز اتفاق افتد و مغز پویا و در حال رشد نوزاد را تبدیل به سیستمی بسته و تک بعدی کند بدون دریافت بازخورد از محیط.

والدین برای کودکان خود همیشه به دنبال بهترین ها هستند و گمان می کنند که استفاده از برخی برنامه ها دیداری و نرم افزارهای گوشی می تواند برای کودکشان مناسب باشد. نمونه ساده این امر را می توان زمانی دید که در پژوهشی عنوان شد گوش دادن به موسیقی های موتزارت عملکرد مغزی کودک را بیشتر کرده و موجب افزایش هوشبهر کودکان می گردد و این مورد باعث افزایش فروش اهنگ های این اهنگساز بزرگ گردید و این واقعا درست هم بود اما پژوهشهای بعدی نشان داد که این امر تنها برای موسیقی موتزارت (موسیقی کلاسیک)نبوده و هر نوع موسیقی می تواند موجب تحریک مغزی کودک گردد.اما این امر در مورد فناوری های نوین بر عکس است چراکه تمامی پژوهشها نشان می دهند که تماشای صفحه ها (تلویزیون ،موبایل و…) در 8 تا 16 ماهگی تاثیر منفی بر درک زبانی کودک دارد.

در سال 1996 جولی کلارک یک مادر امریکایی بود که با فیلمبرداری هایی در خانه اش محتوایی را تولید کرد که با استقبال خوبی روبه رو شد و او توانست حق پخش ان را به والت دیزنی به مبلغ 25 میلون دلار بفروشد و این dvd ها تحت عنوان Baby Einstein تولید و پخش شد اما یک دهه بعد دیزنی اعلام نمود که این dvd ممکن است هیچ ارزش اموزشی نداشته باشند و در مطالعه ای مشخص شد که کودکان در یک سال تماشای این dvd ها هیچ چیزی یاد نگرفته اند و حتی روانشناسان از جمله ریچارد هاووس در ان دوره عنوان نمودند که تماشای این فیلم ها به دلیل محروم کردن کودکان از ارتباط با دنیای واقعی مصداقی از کودک ازاری است.کار کردن کوئدکان با موبایل

در اینجا این نکته حائز اهمیت است که برخی پژوهشها عنوان می کنند که استفاده از صفحه های لمسی در برخی از برنامه ها می تواند هماهنگی چشم و دست کودک را افزایش دهد و این میتواند درست باشد اما در دو سال نخست اولویت یادگیری و رشد مغزی کودک مبتنی بر کلام و ارتباط است این دوره، دوره زبان اموزی است و متاسفانه باید این واقعیت را نیز مطرح نمود که در ایران استفاده از تکنولوِژی های نوین بیشتر به عنوان جایگزین مادر و پدر و ارتباط انها با کودک مورد استفاده است تا مکمل پدر و مادر و ارتباط انها با کودک.

در اینجا می تواند سوالی مطرح گردد در مورد اینکه ایا می توان برای کودک بدون اینکه تلویزیون را تماشا کند صدای ان را پخش نمود تا کودک محرک صوتی بیشتری دریافت کند و این صدای پس زمینه همیشه در اتاق وجود داشته باشد تا کودک کلمات بیشتر و بیشتری را بشنود؟درپاسخ به این پرسش باید عنوان نمود که درست است که شیر خوار باید در معرض کلمات بیشتری قرار گیرد اما این کلمات باید از دهان یک انسان خارج گردد نه از بلند گوی تلویزیون و روشن بودن تلویزیون در پس زمینه، یادگیری را بسیار کاهش می دهد.چراکه نوزاد قادر به تمایز و تفکیک صداهای پس زمینه و صداهای طبیعی در محیط نیست. در یک مطالعه در مورد تشخیص صداهای پس زمینه ای با کلمات ادا شده توسط انسان مشخص گردیده است که یک کودک 7 ماهه قادر تشخصی صداهای کلمات از صداهای پس زمینه نیست و در صورتی که صدای انسان 10 دسیبل بیشتر باشد نوزاد می تواند ان صدا را تمایز دهد و برای کودک هیچگونه یادگیری صورت نمی پذیرد.

بیشتر بخوانید:  اتیسم(اوتیسم)وعدم ارتباط چشمی در نوزادی

البته خانواده ها نیز در مورد تماشای تلویزیون نظرات خود را دارند و گمان می کنند هم این نظرات درست است و به همین علت هم در این دوره طلایی رشد کودک چنین تصمیم اشتباهی را اتخاذ می کنند.در امار به دست امده از کریستیاکیس و همکارانش مادران در مورد تماشای تلویزیون توسط کودکانشان این اعتقاد را داشتند که:

29 درصد معتقد بودند که این رسانه و یا dvd یا برنامه تلویزیونی  اموزشی است و برای مغز کودک انها مفید است.

23درصد معتقد بودند که دیدن این برنامه ها و یا کار با این نرم افزار ها برای کودکشان لذت بخش است.

21 درصد معتقد بودند که این رسانه ها به عنوان یک بچه نگهدار الکترونیک عمل می کنند تا والدین بتوانند به کارهای خودشان برسند.

در میان این والدین تنها 32 درصد انها بهمراه کودکشان به تماشای تلویزیون می نشستند و در مورد برنامه تلوزیونی با کودکشان حرف می زدند.

دکتر سالی وارد گفتار درمان و اسیب شناس گفتار و زبان در لندن عنوان می کند که در حدود 20 سال گذشته متوجه شده ام که کودکان 9 ماهه در واکنش به صدا مشکل داشته اند چراکه این کودکان نیز به میزان زیادی به تماشای تلویزیون پرداخته اند  و قطعا این کودکان در دوران مدرسه نیز در توجه به مشکل بر می خورند. مطالعه ای که توسط دکتر وارد انجام گرفته نشان می دهد که صدای تلویزیون هرگونه ارتباط کلامی و صوتی والد با کودک را محدود می کند، ارتباطی که برای رشد کلامی کودک بسیار مهم و حیاتی است.

از طرفی پژوهشهای دیگر نشان می دهد که اطفالی که در کودکی تلویزیون زیاد نگاه می کرده اند، شنونده های خوبی در دوران تحصیل خود نیستند و این می تواند بر تحصیل انها تاثیر گذار باشد.همینطور می توان این مورد را نیز در نظر گرفت که اگر کودکی به مدت زمان زیاد به تماشای تلویزیون بنشیند این مورد می تواند در حافظه او تاثیر گذار باشد و قدرت یاداوری او را کاهش دهد چراکه تلویزیون و محتوای ان بسیار سریع و گذرا است و نیازی به یاداوری ندارد اما اگر همین کودک به جای تماشای تلویزیون به اکتشاف در محیط پیرامون و یا ارتباط با یک انسان دیگر می پرداخت قطعا بارها و بارها نیازمند یاد اوری اطلاعات پیشین خود بود.

دیمتری کریستیاکیس متخصص کودکان در بیمارستان سیاتل عنوان می کند که بر اساس پژوهش ها، تماشای تلویزیون در نوزادی در سن 7 سالگی می تواند منجر به کاهش توجه و ایجاد مشکلات تمرکز و افزایش تحریک پذیری کودک گردد.و همچنین عنوان می کند که اگرچه بیش فعالی اختلالی ژنتیک و بیولوژیک است اما تلویزیون در افزایش این تحریک پذیری نقشی پر رنگ دارد و مغز کودک با محرکاتی سریع رشد می یابد و مغز خود را با این نوع محرکات سازگار و اداپته می کند. این متخصص عنوان می کند که کودکانی که در نوزادی تلویزیون تماشا کرده اند در زمان مدرسه توانایی کمتری در کار با اعداد و حروف داشتند. در پی همین موارد پژوهشی هم در دانشگاه پنسیلوانیا انجام گرفت که نشان می داد تماشای برنامه کودک خیابان سیزم در پیش از 3 سالگی در توانایی کودک در مهارتهای کلامی تاثیر دارد و این مهارت را به تاخیر می اندازد.

تماشای تلویزیون توسط اطفال به مغز اسفنجی انها این واقعیت را تزریق می کند که به مانند محرکات سریع تلویزیون همیشه ورودی سریع داشته باشند،ورودی که با دنیای واقعی ما انسانها در تضاد است . انسان موجودی تاملی است و در پس بیشتر کارهای او تفکر وجود دارد و همین امر دنیای واقعی ما انسانها را برای کودک دنیایی خسته کننده می سازد که با دنیای سریع تلویزیون سازگاری ندارد.

اری براون متخصص اطفال و عضو اکادمی اطفال امریکا عنوان می کند که تلویزیون و سایر رسانه ها برای کودکان بسیار نامناسب و نامفهوم اند و این تصاویر برای انها می تواند تنها بعد از دو سالگی معنی دار باشد. در پی این گزارشات و پژوهشها برخی دولت ها پخش برنامه ها برای کودکان زیر 3 سال را به دلیل عوارض بد برای ایندگان جامعه خود ممنوع کردند مانند کشور فرانسه.

بیشتر بخوانید:  نشانه هاوعلائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم)

تماشای تلویزیون و اتیسم در کودکانتلوزیون دیدن نوزاد در ست است یا خیر

بارها و بارها با خانواده هایی در ارتباط بودیم که روزانه زمان زیادی را کودکانشان به تماشای تلویزیون می گذراندند و این تماشای تلویزیون در برخی مواقع به 8 ساعت و یا بیشتر هم می رسیده است و والدین در کودکانشان علائمی از اتیسم را مطرح می کنند و این من را یاد تئوری اشتباه مادران یخچالی می انداخت که سالها پیش رد شد اما این گمان را برای من زنده می کند که اکنون ما با واقعیتی به نام کودکان شیشه ای( تلویزیونی یا موبایلی) روبه رو هستیم. کودکانی که تلویزیون همه چیز انها را گرفته.به یاد دارم کودکی اتیستیک در مرکز حضور داشت که به دلیل تماشای کارتون تام و جری به دفعات زیاد، حرکات او درست به مانند تام ،شخصیت موش این کارتون بود و حتی حرف زدن او نیز به مانند این موش بود.به دلایل بسیار خانواده کودک دارای اتیسم کودک خود را در معرض عامل مخربی به نام تلویزیون و یا فیلمها قرار می دهد که با شنیدن انها به خود می گوییم که خانواده نمی توانسته چاره ای دیگر داشته باشد. اما پس از کمی تفکر درمورد اسیبی که این رسانه و محرک به مغز و زبان و ارتباط کودک وارد می کند نمی توان قبول کرد که این بهترین راه حل بوده است بلکه این ساده ترین و راحت ترین راه حل برای خانواده است.تلویزیون می تواند به عنوان سمی ترین محرک برای یک کودک دارای اتیسم در خانه باشد.

دکتر داوید هیل دانشیار مدرسه پزشکی UNC عنوان می کند که بررسی ها نشان می دهد که 92 درصد از کودکان امریکایی پیش از یک سالگی از دستگاه موبایل استفاده می کنند و حتی برخی از این تعداد از پیش از 4 ماهگی در حال استفاده و کار با موبایل هستند.

داده ها نشان می دهد که فقط روشن بودن تلویزیون می تواند اثر مخربی بر گفتار و مهارتهای زبانی کودک داشته باشدچراکه والدین انگلیسی زبان به طور معمول در محیطی که کودک نوپا در ان قرار دارد در حدود 940 کلمه در ساعت صحبت می کنند. اما زمانی که تلویزیون روشن است این تعداد کلمه به 770 کلمه کاهش می یابد و کلمه کمتر به معنای یادگیری کمتر برای کودک است و این می تواند منجر به داشتن کودکی شود که مانند کودکان دارای اتیسم، تا 3 سالگی چند کلمه دارد و نمی تواند با دنیای بیرون ارتباط برقرار کند.

البته این واقعیت در 7 سالگی تغییر می کند و کودکانی که در این سنین از برنامه های اموزشی مناسب بهره گرفته اند پیشرفت بیشتری در دانش اندوزی، ریاضیات، علوم ، حل مساله و رفتار های اجتماعی پیدا می کنند و این موقع است که تلویزیون می تواند جایگزین خوبی برای محیط های فقیر و محدود خانواده باشد.

روزنامه معروف ایندیپندنت در مقاله ای در مورد تاثر تلویزیون بر کودکان زیر 3 سال ذکر نموده است که دانشمندان همزمانی انفجار شیوع اتیسم را با گسترش تلویزیون های کابلی و وفیلمها و شبکه ها و فناوری های نوین مرتبط می دانند.از این رو تحقیقی توسط مایکل والدمن و شان نیکلسون در ایالتهای اورگان ،واشنگتن و کالیفرنیا بر روی این فرضیه انجام گرفت که ارتباطی میان میزان مشاهده تلوزیون در کودکان زیر 3 سال و دریافت تشخیص اوتیسم در این کودکان وجود دارد؟

این پژوهشگران مطرح نمودند که کمتر از 4 درصد از این کودکان به دلیل بارندگی مجبور به ماندن در خانه و تماشای طولانی مدت تلوزیون بوده اند. این پژوهشگران البته عنوان ننموده اند که چه ارتباطی میان مشاهده تلویزیون و اختلال اتیسم در زیر 3 سال دارد اما می توان به این مورد اشاره نمود که کودکان دارای اتیسم در بخشهایی از مغز که اطلاعات تصویری را پردازش می کند عملکردی غیر معمول دارند و این مناطق مغزی در سالهای اولیه رشد کودک رشد می یابد  و این می تواند به عنوان یک محرک نامناسب در این دوره رشد عمل نماید.

بیشتر بخوانید:  چرا کودکان دارای اختلال طیف اتیسم(اوتیسم)متفاوت بازی می کنند؟

ایا تماشای تلویزیون می تواند باعث اتیسم شود؟ایا تماشای تلویزیون می تواند باعث اتیسم شود؟

پژوهشی کریستیاکیس و همکاران نشان می دهد که  در یک روز عادی  از بین 5 کودک بین 6 ماه تا 6 سال 4 کودک به طور متوسط دو ساعت تلویزیون نگاه می کنند.

در این پژوهش متخصصان متوجه شدند که میزان اتیسم با مناطقی که بارندگی بیشتری دارد رابطه مستقیمی دارد و این رابطه مستقیم بدون ارتباط با مدت زمان در خانه ماندن و تماشای تلویزیون نیست(در این پژوهش مشخص گردیده که خانواده هایی که کودکانشان احتمال بالایی برای تشخیص اتیسم در اینده را داشته اند در مناطق پر باران قرار دارند) .

از طرفی این مورد مستدل است که تماشای تلویزیون یا تبلت و یا موبایل برای طولانی مدت می تواند دید پرسپکتیو کودک را منفعل کند و کودک را اداپته نماید که محرکات نزدیک را مورد توجه قرار دهد و همینطور این تماشای محرکات در صفحه 20 اینچی تلویزیون و یا 4 انیچی موبایل امکان رد یابی چشمی کودک را به حد اقل می رساند و همینطور ارتباط چشمی با انسانها را. و تماما این مشخصه ها را می توان در کودکان زیر دو سال دارای اتیسم نیز مشاهده نمود.این مورد که گاها برخی از همکاران از اصطلاح بیبی دیجیتال  و یا سندروم  کودک در معرض صفحه نمایش استفاده می کنند امری علمی و اصولی نیست و نمی توان به این صحبتها استناد کرد و اینده یک کودک را بر پایه حرفهایی قرار داد که در دنیای روانشناسی پایه و اساسی ندارند. به صورت خلاصه می توان عنوان نمود که صفح های نمایش می تواند موجب تشدید و تسریع در علائم اختلال اتیسم گردد اما علت ان نیست

تماشای تلویزیون توسط کودک دارای اتیسم آری یا خیر؟تماشای تلویزیون توسط کودک دارای اتیسم آری یا خیر؟

همانطور که ذکر شد اکادمی اطفال امریکا عنوان می کند که تماشای تلویزیون برای کودکان زیر 2 سال به هیچ عنوان توصیه نمی گردد و برای کودکان بزرگتر هم تنها روزانه یک تا 2 ساعت تماشای تلویزیون را توصیه می کنند اما در حال حاظر یک چهارم کودکان امریکایی زیر 3 سال هر روز به طور متوسط 3 ساعت تلویزیون تماشا می کنند و یا در استرالیا نتایج یک پژوهش نشان داده است که در طول دو هفته 97 درصد دختران و پسران وقت خود را به تماشای تلویزیون گذرانده اند و کودکان نیز در این پژوهش دو هفته ای به مت 20 ساعت یعنی در حدود روزی 3 ساعت تلوزیون تماشا کرده اند. در ایران نیز مطمئنا وضعیت خوبی را شاهد نیستیم،هرچند که پژوهشی در این زمینه در دسترس نیست.کودکان در حال رشد نیازمند بازی ،تمرین و تقلید و حرف زدن هستند و کودک دارای اتیسم بسیار بسیار بیشتر به این موارد احتیاج دارد تا تاخیر های خود را جبران کند و این موارد تنها چیزهایی هستند که تلویزیون به انها ارائه نمی کند و نتنها انها را از دنیای خود بیرون نمی اورد بلکه انها را هرچه بیشتر از دنیای واقعی دور می کند.

برنامه تلوزیونی مناسب برای کودک دارای اوتیسم
برنامه تلویزیونی حمل و نقل کنندگان که تاثیر خوبی بر کودکان دارای اتیسم در انگلستان داشته است و برنامه ای موفق در زمینه تولید محتوا برای کودک دارای اوتیسم است.

تلوزیون و رسانه ها خیلی وقت است عضوی از خانه های ما ایرانی ها شده اند و به طور متوسط ما ایرانی ها شاید بیش از 4 ساعت در طول روز را به تماشای برنامه های بی محتوای تلویزیون می کنیم. حالا شما این رو در کنار رفتار کلیشه ای و ریچوال هایی بگذارید که ساعتها زمان یک کودک دارای اتیسم را می گیرد و متاسفانه در برخی مواقع یکی از این ریچوال ها یا الگوهای تکراری می تواند تماشای چند باره و چند باره یک برنامه تلوزیونی یا dvd باشد و همین مورد می تواند زمان گرانبهای یک کودک دارای اتیسم را از او بگیرد. از طرفی کاهش علائم اختلال اتیسم در کودکان به زمان بندی و برنامه ریزی احتیاج دارد اما تماشای تلویزیون و یا کار با گوشی های موبایل تمام زمان مفید یک کودک دارای اتیسم را به هدر می دهد.در پژوهشها مشخص شده است که میان رفتار های کلیشه ای در افراد دارای اتیسم و تماشای تلویزیون و یا کار با مبایل ارتباط معنی داری وجود دارد و هرچه این کودکان بیشتر از این رسانه ها استفاده کنند، رفتار کلیشه ای در انها افزایش می یابد وهمینطور هرچه این کودکان زمان خود را به بازی های تعاملی با یک فرد بزرگسال بپردازند رفتار کلیشه ای درانها کمتر دیده می شود.

البته برخی از متخصصین به مانندپروفسور بارون کوهن عنوان می کنند که در مقاطعی و برخی از رسانه ها  برنامه های تلوزیونی می تواند برای کودک دارای اتیسم مفید باشد مانند تماشای برنامه تلوزیونی TheTransporters  . بارون کوهن عنوان می کند که این برنامه تلویزیونی می تواند کودک دارای اتیسم را ترغیب کند که به چشمها نگاه کند و همچنین بتواند بر اساس حالات چهره احساسات و هیجانات افراد را درک کند و اینکه انسانها در موقعیت های مختلف چه حالاتی در چهره خود نشان می دهند. و یا اینکه تحقیقی نشان می دهد که تماشای رفتار و بازی و نوع فعالیت و مشارکت کودکان در فیلمها توسط کودک دارای اتیسم می تواند برای انها مفید باشد.

4.4/5 - (7 امتیاز)
اشتراک گذاری محتوا
دکتر مهدی فولادگر

دکتر مهدی فولادگر

مدت زیادیست که با کودکان اتیسم آشنا هستم اما هنوز احساس می کنم باید انها را بهتر بشناسم. البته نه علائم و رفتار های آنها را، بلکه خوبی و پاکی شان را. اموری که امروزه همه با آنها غریبه ایم.

مطالب مرتبط

تنها راه غلبه بر اختلال اتیسم دانش و آگاهی از این اختلال است!

30 پاسخ

  1. سلام پسر بزرگ من 17 سالشه. موقعی که کوچیک بود میزاشتیم جلوی تلویزیون برنامه مورد علاقه شو نگاه میکرد. خدا میدونه چقدر به این بچه ضرر رسیده !. مقصر خودمونیم به خاطر بی دانشی مون. پسر کوچیکم اوتیسمه. اونم با تلویزیون بزرگ شده و حالا گوشی !. از موقعی که فهمیدم که کار نادرستی بوده میبرمش بیرون با رعایت بهداشت شخصی تا بازی کنه. میبینم حالش خیلی بهتر شده. شمام همین کا رو بکنین . سخن آخر تلویزیون جای ماماو بابا هیچ موقع نخواهد گرفت

    1. سلام ممنونم بابت پیام دلسوزانتون.بله دوست عزیز اگر والدین اگاه بودند که تلویزیون سمی ترین و مخرب ترین عامل تاخیر رشد کودکانشون هست همین حالا تلوزیون ها رو خاموش می کردند.

      1. سلام آقای فولادگر. لطفا کتاب های خودتون رو که تالیف کردین بفرمائید تا مطالعه کنیم

        1. سلام روز بخیر اسم این کتاب نامش اتیسم هست که در سال 86 توسط جهاد دانشگاهی چاپ رسید و اولین کتاب تالیفی فارسی در زمینه اتیسم بود.خیلی زود این کتاب فروش رفت و قرار بوده که من با به روز رسانی کتاب مجددا تجدید چاپ کنم که هنوز فرصت پیدا نکرده ام این کتاب به صورت جامع تمامی اطلاعات در مورد اتیسم رو در اختیار خواننده قرار میده کتاب کاملی هست که خواندن اون کمک زیادی به والدین میکنه. میتوانید این کتاب رو به صورت ebookاز انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان خریداری کنید.در ضمن به زودی یک سری پکیج هایی برای بهبود عملکرد شناختی و مغز کودکان درخطر و کودکان دارای اتیسم در همین سایت بارگذاری میشه که بر اساس سن هست میتونید اونها رو هم تهیه کنید.سپاس

          1. سلام ممنون از توضیحات جامع و کاملتون آقای مهدی فولادگر عزیزم. منتظر پیکج هاتون هستیم

      2. سلام. ممنون از این همه اطلاعات پرلار و مقالات خوبی که در اختیار گذاشتین.
        خواهرزاده ۲سال و ۹ ماهه من مشکوک به اتیسم تشخیص داده شده. متاسفانه اون هم از سن خیلی خیلی کم ساعتهای طولانی رو جلوی تلویزیون میگذروند. 😢
        از وقتی کرونا و از اون بدتر سرد شدن هوا مارو خونه نشین کرده، دختر یک سال و ۱۱ ماهه من هم علاقه ش به تلویزیون بیشتر شده. من همین حالا تلویزیون رو توی خونه خاموش کردم تا دخترم دیگه تماشاچیش نباشه.
        اما برام سوال پیش آمده که آیا یک کودک با اتیسم دنیا میاد یا بعدها به خاطر شرایط محیطی بهش عارض میشه؟

        1. سلام و ممنونم
          اصولا فرض بر این است که کودکان دارای اتیسم با اتیسم به دنیا می ایند ولی به مرور علائم در کودک تجلی یافته و نشان داده می شود.هنوز به صورت علمی داده ای وجود ندارد که مشخص کند کودکی در زمان تولد اتیسم نداشته و بعد تحت شرایط محیطی این اختلال در او به وجود میاد اما ثابت شده که عوامل محیطی می تواند این علائم را تشدید کند یا در زودتر دیده شدن علائم ان تاثیر گذار باشد

  2. آقای فولادگر من رژیم غذایی اوتیسم رو به صورت الکترونیک تهیه کردم. لطفا کتاب اوتیسم رو هم به صورت ایی بوک بزارین تا بتونیم تهیه کنیم . دیگه دوباره سایت جهاد دانشگاهی نریم. لطفا این کتاب رو هم بزارین تو سایت ممنون میشم
    . هزینه اش چقدر بفرمائید پرداخت کنیم

    1. سلام من رفتم تو سایت جهاد دانشگاهی قست کتاب فروشی آنلاینش . ولی نتونستم بخرمش چونکه سایتjahadbookshop.ir باز نمیکنه. لطفا سایت کتاب فروشی آنلاین رو بفرمائید تا بتونم تهیه اش کنم . لطفا فقط کتاب خودتون رو میخوام . فعلا

  3. پسرمن الان دوسال ونیمشه واز همون نوزادی شبانه روز تلویزیون روشن بوده وهمیشه درحال تماشای تلویزیون بوده الان متاسفانه نه میتونه حرف بزنه ویه متخصص نظرداده که علائم شبه اتیسم رو داره .من وپدرش واقعا ناراحتیم وعداب وجدان داریم به خاطر اینکه ندانسته بچمون رونسبت به همسالانش ازهمه چی عقب انداختیم .ولی الان خیلی داریم براش وقت میذاریم تلویزیون کلا خاموش شده ومدام باهاش بازی میکنم وکتاب قصه میارم وخیلی علاقه پیداکرده به تصاویرکتاب .البته به توصیه دکتر کلاس های کاردرمانی ذهنی وگفتار درمانی هم قرارهست ببریمش .به نظرشما آیا این بچه عقب افتادگی هاش جبران میشه با این کارا ومثل بقیه بچه ها عادی میشه ؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      می‌بخشید پیام شمارو که دیدم متوجه شدم دقیقا در شرایط شما قرار دارم پسرمن هم در شرایط پسرشماست نزدیک سه سالشه ولی هنوز حرف نمیزنه چون از نوزادی جلو تلویزیون بود خواستم بپرسم پسرشما درست شده حرف میزنم و اینکه عادی شده؟؟؟

  4. سلام بعد از تلاش فراوان رفتم تو سایت جهاد دانشگاهی اصفهان و کتاب اوتیسم آقای مهدی فولادگر و همراهان رو پیدا کردم .جالبه خواستم تهیه اش کنم نوشت که خرید آنلاین نداریم . لطفا این کتابتون رو تو سایت هم بار گزاری کنین تا بخریم. فقط زودتر لطفا

    1. سلام . بله حتما. در حال رایزنی هستیم که این کتاب رو که ناشر اون جهاد دانشگاهی هم هست رو خودمون به صورت الکترونیک در اختیار شما خوانندگان قرار بدیم. البته چون کتاب اولین کتاب فارسی در زمینه اتیسم هست در حدود 15 سال پیش نوشته شده باید یک باز نگری مختصر هم در اون صورت بگیره اما سریع در فروشگاه سایت قرار داده میشه.ممنونم جناب ملافرجزاده.

  5. سلام حسابی خوشحالم کردین جناب آقای مهدی داروگر. لحظه شماری میکنم برای خوندنش

  6. با سلام من دختری دو سال و هشت ماهه دارم که از چند ماه پیش متوجه شدم روند رشد ذهنی ش خیلی کند شده. با اینکه در یک سال و نیمی شعر تولد تولد رو می‌خوند و از یک تا ده میشمرد ولی در دو سال و نیمگی هیچ پیشرفتی نمیدیدم و حتی دیگه تمایلی به ادامه ی یادگیری نداشت. وقتی هم سن و سال‌های خودش با اختلاف یکی دو ماه کمتریا بیشتر رو میدیدم که چقدر درک از موقعیت هاشون دارن. یا چقدر مسایل رو خوب میفهن. جملات دستوری رو انجام میدن. کم کم نگرانی هام بیشتر شد. دخترم هیچ جمله ی دستوری رو انجام نمیداد. مثلا توپ بیار. یا حتی توجه نمیکرد. مشکل بزرگ ما این بود که از یک سالگی به شدت به تلویزیون و موبایل علاقه مند شد و ساعات زیادی رو مقابل اونا میگذروند. اوایل فکر می‌کردم چقدر خوب ریتم شعرای انگلیسی رو یاد می‌گیرد حتی شمارش انگلیسی تا ۱۰هم بلد شده بود. ولی در مقابل چیزهای زیادی رو از دست داد. اینکه فرزندمان شعر انگلیسی یاد بگیره مهم نیست. یا ساعاتی رو آروم باشه و ما به کارامون برسیم. آینده ی فرزندمان مهمه که داره ذره ذره و با دستای ما نابود میشه. با تماسی که با این مرکز گرفتم به لطف خدا و مشاوره ی خوب کارشناس گوشی و تلویزیون و تبلت رو به طور کامل ازش گرفتم. باورم نمی‌شود که توی یک ماه چ پیشرفت های رو تو دخترم دیدم. اصلا قابل وصف نیست. درسته که هنوزم راه زیادی باید بره تا انشاالله به روزهای عادی خودش برگرده ولی هر لحظه ای که شروع کنید به نفعتونه. از همه ی مادران و پدران خواهش می‌کنم اگه بچه هاتون رو دوست دارین که مطمئنا چنین هست بذارین در عالم بچه‌گی خودشون بازی کنن. تلویزیون و موبایل در اختیارشون نذارین. به امید بهبودی بچه های اتیسم.

    1. سلام جناب فولادگر عزیز
      بتازگی متوجه شدیم فرزند ۲ ساله و ۳ماهه ام در طیف اوتیسم قرار گرفته، قصد دارم از راهنمایی ها و تکنیک های موسسه شما برای درمان کودکم استفاده کنم ولی من در اصفهان زندگی نمی کنم، با موسسه شما تماس گرفتم ولی بوق اشغال مداوم رو داره، چطور میتونم با شما صحبت کنم؟ در ضمن مطالب سایتتون بسیار ارزنده هست و سپاسگذارم.

      1. سلام و ممنونم مادر گرامی
        خطوط تلفن مرکز همگی دائم اشغال هستند و دائم در حال مکاله و مشاوره هستیم و برای این مورد مجدد چند بار دیگه تماس داشته باشید تا در خدمتتون باشیم . با همین شماره 03133364601 تماس داشته باشید. تلاشهای ما خدمت کوچکی برای کمک به مادران عزیز کودکان ایران زمین هست.

  7. سلام آقای فولادگر. حالا چند ماهه منتظر کتاب اوتیسم هستیم . پس چی شد

    1. سلام اقای ملا فرجزاده . خوب هستید.متاسفانه ناشر قبلی کتاب هنوز اجازه نداده که این کتاب حق چاپش رو ازش بگیرم و الکترونیک منتشر بشه.فعلا منتظر هستم تا نتیجه مشخص بشه اما به زودی مطالبی در مورد روشهای ارام کردن و ارامش دادن به کودک دارای اتیسم و کنترل پرخاشگری و یک مطلب هم در مورد رژیم های غذایی کودک دارای اتیسم هست که در اختیار شما و دیگر خوانندگان قرار می دهم. ممنونم از لطفی که به من دارید اینقدر پیگیرانه به دنبال مطالب هستید.

  8. سلام به همه مادرای مهربون
    پسر من مشکلات زیر داشت. بعد از قطع کامل تلویزیون (به مدت یک ماه و نیم) کلا حل شد. من از راهنمایی ها که تو این سایت به مادران شده بود، فهمیدم که بایستی تلویزیون قطع کنم.
    خواستم به اطلاع تون برسونم که شما هم مثل من ناخواسته باعث کندذهنی بچه نشید.
    1) تکلم بسیار جزیی داشت.
    2) بکار بردن عبارت” تو بودم” به جای “من بودم”. در همین تکلم جزیی هم ضمیر “تو” اشتباهی بکار می برد.
    3) حتی گاهی ماشینها را ردیف میکرد، فقط نگاه میکرد. واگر می افتادن گریه میکرد. الان سوارشون میشه، باهشون میکنه و با کنجکاوی قطعات درمیاره. جای باطری وسایل میذاره و ابتکار به خرج میده.
    4) به کتاب و نقاشی علاقه ای نداشت. الان به نسبت سنش نقاشی های زیبایی میکشه و به داستان و کتاب و عکس ها با دقت نگاه میکنه.
    5) پرخاشگری میکرد و درب ورودی روی میهمان می بست. الان با مهمانها حرف میزنه و میگه نرید خونه تون.
    6) بعد از بیدارشدن از خواب، بدون دلیل، با صدای بلند گریه میکرد و فقط تلویزیون آرومش میکرد.
    6) حتی ارتباط چشمی هم بسیار ضعیف بود.
    ازتون خواهش میکنم آینده خودو بچه تون با تلویزیون خراب نکنید.

    1. مادر مهربان
      بسیار بسیار خوشحالم که تونستیم به شما کمک کنیم
      و همینطور بسیار خوشحالم که بازخورد موفقیت خودتون رو به دیگر والدین هم ارائه می کنید تا برای دیگران چراغ راهی باشد.
      بسیار بسیار خوشحال شدم از پیامتون

  9. سلام. پسر ۱۰ساله و دختر ۱۱ساله ام در تحصیل ضعیف هستند.
    از مدرسه بر می گردند یادشون نمی آید چی کارهایی انجام دادند.
    معلم سر کلاس درس توضیح می دهد فقط نگاه می کنند متوجه نمی شوند.
    تلویزیون هم نگاه می کنند.متوجه نمی شوند.شعر حفظ می کنند بازی موبایل یاد دارند…
    لطفا راهنمایی کنید
    با تشکر

      1. سلام آقای دکتر. فرمودید توضیح بیشتر بدم.
        پسری دارم کلاس پنجم و دختری دارم کلاس ششم
        از کودکی جلو تلویزیون نشسته و دیر به حرف آمدند.
        درس خواندن و ریاضی ضعیف موقع درس دقت نمی کنند انگشت شون جلو تر مثلا یک کلمه دیدی می خواند دیدند
        داخل کلاس معلم درس توضیح می دهد متوجه نمی شوند. با دانش آموزان در مدرسه نمی توانند ارتباط برقرار کنند.
        وزن شون از بچه های دیگر کمتر
        دخترم ۳۰کیلو پسرم 26
        مثلا تلویزیون آموزش کتاب درسی میداد اصلا متوجه نمی شوند
        برنامه کودک چشم شون زوم یا اینکه از بد برنامه چیزی متوجه نمی شوند
        در ضمن بچه های من هیچ فامیل و ارتباط با دیگران نداریم بچه ها از دنیا دیگران و روابط ها عقب هستند. لطفا راهنمایی کنید.ممنون

        1. سلام و روزتون بخیر.بیشتر مواردی که شما فرمودید نشانه هایی از نقص در توجه و دقت و تمرکز است . البته توضیحاتتون ناکافی بودند و لازم هست خیلی بیشتر و تک تک توضیح بدید

  10. من مطالعه زیاد در این زمینه داشتم. تلویزیون وقتی می تونه مضر باشه که جای فعالیت ها و سرگرمی های دیگه رو بگیره.شما جوری مطالب رو گذاشتید که انگار همه چیز تقصیر تلویزیون است.بچه ای که اوتیسم داره با همین اختلال به دنیا میاد.و تلویزیون عامل اون نیست.در این دنیای پر از تکنولوژی نمیشه هیج چیز رو برای بچه منع کرد.‌همه چیز باید در حد نرمال و معمول باشه

    1. سلام و ممنونم از توجه شما. بله پژوهشها و منابغ علمی عنوان می کنند یک کودک دارای اتیسم با این اختلال به دنیا می اید اما به هیچ عنون در مقاله ذکر نگردیده است که تماشای تلوزیون موجب بروز اختلال اتیسم می گردد و اگر دیگر پیامها را خوانده باشید در انها بارها و بارها ذکر گردیده است که تلوزیون و تبلت و موبایل موجب تسریع و تشدید علائم اتیسم می گردد و خالق اتیسم نیستند.در پایان بایستی خدمت شما عرض کنم که تحقیقات جدید نشان دهنده تاثیرات پایدار تلوزیون و تبلت و موبایل در سیستم عصبی و کارکرد های مغزی کودکان هستند و اخرین مقاله در این خصوص منتشر شده در 2018 یا 2019 بود و شاید در اینده نزدیک اطلاعات این مقاله نیز در همین سایت منعکس گردد.ولی از شما بسیار بسیار ممنونم که با دقت مطالب را خوانده اید و نظر خود را شفاف اعلام کردید.

  11. منم پسر دو و نیم ساله ام دچار علایم شبه اوتیسم هست،و از ۵ ماهگی کارتون میدید،متاسفانه دیر متوجه شدم که چه کار بدی کردم،الان میخوام جبران کنم تلویزیون رو خیلی کم کردم ،فقط من شاغلم و نمیتونم زیاد با پسرم وقت بگذرونم و نیازمند شدید کمک و راهنمایی هستم

    1. درود بر شما
      حذف کردن تلوزیون به تنهایی کافی نیست و بایستی مداخله انجام بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره تخصصی در حوزه اتیسم دارید؟