چگونه براشفتگی کودک دارای اوتیسم را آرام کنیم؟

چکیده:
هر خانواده دارای کودک اوتیسم کمابیش با براشفتگی ،به همریختگی و بد خلقی های کودک دارای اوتیسم اشنا هست در این مقاله به شما کمک می کنیم که چگونه به کودک خود در زمان براشفتگی کمک و اورا آرام کنید .

کودکان دارای اتیسم(اوتیسم) اغلب توسط محرکاتی مانند لمس، صدا و نور دچار بیش تحریکی می شوند همچنین امور غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی و یا تغییر روتین ها و یا درک نشدن ها باعث یاس و پریشانی در انها می گردد.از انجایی که کودکان دارای اتیسم اغلب در تلاشند که به ما بفهمانند که چه چیزی را تجربه می کنند و یا چه احساسی دارند و متاسفانه در این امر موفق نیستند همین امر موجب فروپاشی در انها می گردد.در مدت این فروپاشی و بهم ریختگی  کودک ممکن پیوسته فریاد بزند ،حرکت های خشن انجام دهد،وسایل را تخریب کند یا با خشونت با دیگران رفتار کند.کودکان دارای اتیسم اغلب دچار این تحریکات و فروپاشیدگی می گردند پس بنابراین مهم است که والدین بدانند که چگونه می توانند کودک خود را ارام کنند. هر کودکی به صورتی متفاوت ارام می شود پس شما به عنوان والدین بایستی چند تکنیک و راه کار را امتحان کنید تا ببنید کدام نتیجه بخش است و کدام برای کودک شما پاسخ می دهد.

ordibehesht autism center

علل براشفتگی و به همریختگی

بر خلاف همسالان غیر اتیستیک تعداد کمی از کودکان دارای اتیسم برای جلب توجه بیشتر یا به دست اوردن چیزی یا خواسته ای (مانند اسباب بازی جدید ،خوراکی مورد علاقه و…) درگیر با براشفتگی می گردند. در بیشتر موارد کودکان دارای اتیسم بدون دلیلی مشخص برای ما دچار این وضعیت می شوند و اراده ای در بروز ان ندارند. و خیلی سریع و راحت به محرکات حسی یا هیجانی یا عاطفی به این شکل واکنش نشان می دهند.واقعیت این است که کودکان دارای اتیسم به طور کلی ممکن است کنترل عواطف خود را کمتراز همسالان خود داشته باشند در نتیجه انفجار های عاطفی که ما انها را بهم ریختگی یا براشفتگی می شناسم بسیار شایع تر است.

برخی از رفتار هایی که کودک دارای اتیسم در زمان براشفتگی از خود نشان می دهد

  • جیغ زدن یا سایر سروصدا ها
  • فرار کردن
  • تحریک شدید شخصی (تکان خوردن های شدید و سریع ،راه رفتن سریع،صحبت های با خود با خشم و…)
  • خود پرخاشگری مانند گاز گرفتن خود، سیلی زدن به خود ،کوبیدن به سر یا کوبیدن سر به جایی و…
  • پرخاشگری به دیگران که اصولا نادر هست.
  • ممانعت حسی (پوشاندن گوشها پوشاندن چشمها یا عقب نشینی کردن)
  • رفتار جستجوی حسی(زدن خود به مبلمان و یا فشار دادن خود به مبلها یا قرار دادن خود در فضاهای کوچک برای تحت فشار قرار گرفتن)
  • امتناع از تعامل.
  • انجام رفتار های تکراری بارها و بارها و بارها همراه با داد یا جیغ و یا همراه با خود پرخاشگری

شیوه ها و راههای ارام کردن براشفتگی و بهمریختگی کودک دارای اتیسم

بهترین راه برای ارام کردن یک فرد داری اتیسم چه بزرگسال و چه کودک این است که در ابتدا خود شما ارام باشید. اگر شما ارام باشید می توانید به کودکتان یاد دهید که چگونه احساسات و هیجانات خود را کنترل کند  اما برخی از تکنیک ها به شرح زیر است:

روش نخست:جلوگیری و ممانعت از عامل فروپاشیدگی و بهم ریختگی.

بفهمید که چه چیزی باعث می شود این بحران برای کودکتان به وجود اید. یافتن علت به شما کمک می کند که تا کودکتان را از عامل بهمریختگی دور کنید. این امری حیاتی برای امر ارام سازی کودکتان است. برای این کار کودکتان را مشاهده کنید و میتوانید از فرمهای abc نیز برای انها استفاده کنید.برای نمونه یکی از مراجعین همیشه عنوان می کرد که کودکش در عصر ها دچار به هم ریختگی عجیبی می گردد که نمی تواند علت آن را متوجه شود.با همفکری با مادر و پس از مشاهدات و بررسی های مادر به این نتیجه رسیدیم که کودک که اکنون 5 ساله است دارای الرژی غذایی خفیف به پروتئین گاوی است و به دلیل استفاده از شیر های بسته بندی هر روز بعد از ساعت 4 کودک از ساعت 5 به بعد دچار درد شدید در ناحیه شکم می شد.به این مادر پیشنهاد شد این نوشیدنی عصرانه را به اب میوه تغییر دهد که در این مورد موفق نبود ولی مادر موفق شد از شیر خشک های مخصوص کودکان دارای الرژی به پروتئین گاوی برای کودک خود استفاده کند و البته برای این کار مجبور بود کمی طعم دهنده های میوه ای و عسل نیز به این شیر اضافه کند. مادر در طول یک ماه موفق شد بر این شرایط فائق شود کودک هم دیگر ان بهم ریختگی های عصرانه خود را نداشت.

بیشتر بخوانید:  نشانه ها و علائم نخستین اوتیسم

خوانندگان گرامی برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص اختلال پردازش حسی و راهکارهای درمانی ان مطالعه کتابچه اختلال پردازش حسی،علائم،راهکارها و تمرینات مادر و کودک را به شما پیشنهاد می کنیم.

SPD

برای روبه رو شدن با این شرایط آگاهی از موارد زیر را پیشنهاد می کنم:

  • یک دفترچه یادداشت داشته باشید تا بتوانید عوامل محرک را در ان ثبت کنید. با این کار می توانید فراوانی موارد نگران کننده را ثبت کنید.
  • از دلایل اصلی به هم ریختگی و فروپاشیدگی کودک اتیسم سرخوردگی،تغییر در روال ها یا روتین ها،مشکلات عاطفی و هیجانی و ارتباطی است.پس از اینم موارد در کودکان خود اگاه باشید.برای نمونه در زمان بلوغ پسران دارای اتیسم از علائم بلوغ جنسی انها اطلاع داشته باشید و علائم این شرایط را در انها بررسی کنید.
  • به یاد داشته باشید که بهم ریختگی و فروپاشیدگی با عصبانیت و خشم متفاوت است. احساس خشم عمدتا در اثر یک بازی قدرت ایجاد می گردد و پس از این فرایند متوقف می گردد اما فروپاشیدگی زمانی رخ می دهد که فرد اتیستیک چنان استرسی داشته باشد که نتواند خود را کنترل کند و تا زمانی که این حالت برانگیختگی پا برجا باشد فرد کنترلی بر خود ندارد.
  • به روال ها پایبند باشید.

وقتی در زندگی فرد دارای اتیسم روال خاصی وجود دارد،این روال باید دنبال شود چراکه این روال می تواند اتفاقات و رویداد های بعدی را پیش بینی کند  و این پیش بینی شدن می تواند به ارامش کودک شما کمک کند.

بیشتر بخوانید:  اتیسم(اوتیسم)وعدم ارتباط چشمی در نوزادی
  • از برنامه های مصور استفاده کنید. این برنامه ها به کودک کمک می کند برنامه روزانه خود را به صورت بصری بداند و پیش بینی کند که بعد از خوردن ناهار می تواند بازی کند یا بخوابد ویا……
  • اگر می دانید که در برنامه روزانه قصد تغییر دارید حتما به شرایط کودک خود توجه کنید. برای پذیرش کودکتان زمان بگذارید. با او حرف بزنید و این تغییرات را با حوصله برای او توضیح دهید.حتی می توانید این تغییرات را برای او قابل پیش بینی کنید.
  • اگر می خواهید محیط جدیدی به کودکتان معرفی کنید این کار را با کمترین محرک انجام دهید.برای نمونه این کار را زمانی انجام دهید که کمترین سر وصدا وجود داشته باشد. اگر قرار است او را برای اولین بار به یک ارایشگاه ببرید.تصاویر ارایشگاه ها را در اینترنت به او نشان دهید. وسایل را به او نشان دهید و انها را توصیف کنید. با فرد ارایشگر صحبت کنید زمانی که محل خلوت هست را انتخاب کنید. اگر حس می کنید به وسایل برقی و صدای انها حساس است درخواست کنید از وسایل غیر برقی استفاده کند و…….با این تمهیدات می توانید شرایط را ارامتر و قابل پیش بینی تر کنید.
  • ارتباط با کودک خود را به وضوح برقرار کنید.

در ارتباط کلامی میتواند منبعی از نا امیدی و اشفتگی وجود داشته باشد.کلام خود را صریح بیان کنید. کوتاه بگویید.و با احترام و حوصله با کودک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:  نشانه هاوعلائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم)
  • از فریاد زدن بر روی کودک خود خود داری کنید چراکه این وضعیت باعث وخیم تر شدن اوضاع و ارتباط شما با کودکتان خواهد شد.
  • اگر ارتباط کلامی برای کودک شما دشوار است سعی کنید از طریق تصاویر این کار را انجام دهید.برای نمونه ما میتوانیم با نشان دادن یک تصویر مانند تصویر توپ cp به کودک به او راهنمایی کنیم که میتواند سریعا از این توپ استفاده کند.از این رو زمانی که این کودک 7 ساله دارای اتیسم دچار برانگیختگی شدید می گشت با ارائه یک توپ cp که در اختیار کودک قرار داده می شد و کودک با نشستن و بالا و پایین شدن بر روی ان ارامتر می شد.
  • به یاد داشته باشید که ارتباط با کودک دو سویه هست و شما هم باید شنونده خوبی باشید اگر کودکتان در حال صحبت کردن است و به او گوش نمی دهید و یا اینکه صحبت او را قطع می کنید به او پیامهای خوبی را ارسال نکرده اید و باید منتظر به ریختگی در او باشید هرچند که این رفتار ها در همه انسانها باعث بهم ریختگی می شود.

  • اگر علت بهم ریختگی عاطفی و یا هیجانی است سعی کنید حواس او را در زمان بهم ریختگی پرت کنید.این انحراف توجه می تواند او را ارام کند. برای نمونه سعی کنید با یک اسباب بازی به سراغ او بروید مثلا خرس اسباب بازی. و یا یک اهنگ که دوست دارد را برای او بگذارید یا کیلیپی که مورد علاقه است برایش بگذارید در کل هر چیزی که مورد علاقه او است را درگیر کنید. در حدود 15 سال پیش با کودکی ناشنوا و دارای اتیسم کار می نمودم که به هم ریختگی فراوانی داشت و جیغ های وحشتناکی می کشید و ادامه اموزش را مختل می کرد. در ابتدا با اسباب بازی ها به او نزدیک می شدم که همه را پرتاب می کرد هم به سمت من و هم به اطراف. چون اشیا سنگین بودند این اشیا فاصله دوری پرتاب می شدند و دوباره اوردن انها برای دو ساعت اموزشی که من داشتم بسیار وقت گیر بود تصمیم گرفتم از عروسک های پشمالو استفاده کنم که متاسفانه کمی جواب گرفتم. در نهایت از چند پر پرنده که به ته ان یک دستمال کاغذی بسته بودم استفاده می کردم. این وسیله به دلیل سبک بودن فاصله زیادی پرتاب نمی شد و حرکتی که داشت برای او جالب بود. در ضمن با این وسیله می توانستم او را غلغلک دهم و زمان بهم ریختگی ها را کاهش دهم.پس شما هم به دنبال وسایلی اینچنینی بگردید و ان را استفاده کنید. مادر این کودک ناشنوا به من می گفت همیشه در کیف خود یکی از این پرها و دستمال کاغذی ها را دارد و در زمان به هم ریختگی از ان استفاده می کند.به یاد داشته باشید برخی مواقع این به همریختگی ها انقدر شدید هستند که شما لازم هست به هر صورتی که ممکن است این رفتار را کاهش دهید و ان را کنترل کنید. پس نگران این نباشید که شما با این کار کودکتان را وابسته می کنید به یک شی و یا اینکه او را شرطی می کنید. این اتفاقا خوب است.چند نمونه دیگر که والدین از انها استفاده می کردند این موارد بود،یک تکه نخ،یک لیوان استیل و یک قاشق مربا خوری برای ضربه زدن به ان،سوت و…خانواده های گرامی مورد اخر یعنی سوت بینهایت کمک کننده است چراکه این وسیله همراه با تخلیه انرژی هست ومیتواند هیجان کودک را کنترل کند.
بیشتر بخوانید:  چرا کودکان دارای اختلال طیف اتیسم(اوتیسم)متفاوت بازی می کنند؟
  • البته حواس پرتی همیشه کارساز نیست و متاسفانه در موقعیت های کمی می توانید از ان استفاده کنید.همانطور که گفته شد از این تکنیک بیشتر در مواقعی می توانید استفاده کنید که کودک درگیر بهم ریختگی های هیجانی یا عاطفی هست.

  • پس از اینکه کودکتان با این تکنیک ارام شد با او حرف بزنید و در صورت امکان علت تحریک را بپرسید و در این مورد از او بخواهید که با همدیگر علت بهم ریختگی را بر طرف کنید.
  • در صورت بهم ریختگی تلاش کنید محیط کودکتان را تغییر دهید.برای نمونه ممکن است عاملی محیطی موجب این بهم ریختگی باشد مانند صدای بلند موسیقی که می توانید با کم کردن یا قطع کردن موسیقی محیط او را تغییر دهید.

  • اگر کودکتان علائمی را نشان می دهد که نشانه بیش تحریکی با نور است مانند زمانی که کودکتان دائم چشمهای خود را می مالد و یا زمانی که چشمهای خود را کوچک می کند ویا دائما چیزی مانند لباس خود را بر روی سرش می کشد این فرضیه را نیز در ذهن داشته باید که نور چشمهای او را اذیت می کند و به جای اینکه او را مجبور به تحمل نور کنید او را به محیطی با نور کمتر ببرید و یا اینکه اگر از لامپ فلورسنت استفاده می کنید لامپ ها را تغییر دهید.
بیشتر بخوانید:  اختلال و بیماری هایی که ممکن است با اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) همراه باشد و راهکارهای درمان آنها
  • اگر در محیطی هستید مانند فروشگاه بزرگ و نمی توانید محیط را تغییر دهید اقدامات جبرانی انجام دهید برای نمونه از عینک های افتابی برای کاهش نور محرک و یا گوشی ها برای مسدود کردن صداهای محیطی استفاده کنید.اگر این اقدامات را برای ممانعت از محرکات انجام ندهید کودک شما با توفانی از محرکات مغزی رو به رو خواهد شد که واکنش او را غیر قابل پیش بینی خواهد کرد.
  • به کودک خود زمان بدهید .کودک دارای اتیسم برای پذیرش محیط و یا محرکهای جدید نیازمند کمی زمان است. پس پیش از اینکه انها را به کسی معرفی کنید و مجبور به ارتباط کنید به انها زمان دهید. این امکان را برای انها مهیا کنید تا کمی جایی بنشینند و آرام باشند به خصوص اینکه ان منطقه دارای کمترین محرک باشد.یکی از مادرانی که با کودک او کار می کردم ایده خوبی داشت ایده این بود که هر زمان کودکم را به جایی می بردم در ابتدا او را به دستشویی ان مکان می بردم وچند لحظه آرمیدگی برای او مهیا می کردم اگر هواکش وجود داشت ان را روشن نمی کردم و اگر نور دستشویی زیاد بود لامپ را روشن نمی کردم و بعد از یک یا دو دقیقه کم کم در دستشویی را باز می کردم تا کودکم با نور و صدای بیرون سازگار شود. این تجربه بخصوص در محیط مطب پزشکان برای این مادر کاربرد داشت.

  • ایمنی را برای کودک خود در نظر بگیرید. هرگز و هرگزکودک خود را در محیط بدون نظارت تنها نگذارید و یا او را در محیطی حبس نکنید. اطمینان حاصل کنید که کودک شما در محیطی هست که حس زندان را برای او ندارد.پدر یک نوجوان دارای اتیسم  با من تماس دارد. این خانواده پسر پانزده ساله دارای اتیسم خود را در اثر ثانحه دلخراش تصادف در جلوی چشمان پدرش از دست داد.تنها به این دلیل که پسر این خانواده 10 دقیقه در محل کار پدر تنها بوده است و زمانی که پدر به محل کار خود بر می گردد و در مغازه را باز می کند پسرش به بیرون مغازه می دود(فرار می کند) و به میان خیابان می رود و این حادثه دردناک برای او رقم می خورد.این پدر اصلا قصد تنبیه و یا حبس کودک را نداشته بلکه پسر انها تنها به درخواست خودش می خواسته با لب تاب بازی کند و تنها 10 دقیقه تنها بوده است.می بینید که تنها گذاشتن فرد دارای اتیسم در محیطی تنها و یا نا امن می تواند چه عواقبی داشته باشد.
  • بعد از هر حرکتی برای کودک دارای اتیسم خود مقداری سکون ایجاد کنید. در پژوهش ها امده است که کودکان دارای اتیسم در زمان توقف ماشین تا حدود 5 ثانیه بعد نیز همچنان احساس حرکت ماشین را دارند و اگر بلافاصله بخواهید انها را از ماشین پیاده کنید ممکن است باعث بهم ریختگی انها گردد. پس هر زمان با کودک خود با اتومبیل به جایی می روید قبل از پیاده شده حد اقل 30 ثانیه به او زمان بدهید و پیش از پیاده شدن به او بگویید که زمان پیاده شدن است.
بیشتر بخوانید:  درمان اختلالات طیف اوتیسم(اتیسم)وتاریخچه آن

روش دوم:استفاده از فشار عمقی

  • فشار عمیق وارد کنید.

کودکان دارای اتیسم غالبا دارای مشکلاتی در پردازش حسی هستند که می تواند برای این کودکان استرس زا باشد و فشار عمقی می تواند باعث ارامش عضلانی گردد.

  • سعی کنید کودک خود را در پتو بپیچید.وزن این پتو ها می تواند حالت تسکین دهنده برای کودک دارای اتیسم داشته باشد.فقط مراقب باشید که صورت انها را نمی پوشانید.اطلاع از راهبردهای حسی برای کودک دارای اتیسم برای این موارد به شما کمک کننده است
  • از ابزار های طراحی شده برای فشار عمقی نیز می توانید استفاده کنید. پتو های دارای وزن،جلیقه ها و لنت ها می تواند از این دست باشند.
    • به کودک خود با ماساژ فشار عمقی دهید.

یک شیوه راحت برای ماساژ این است که کودک خود را در مقابل خود بایستانید و دستان خود را بر روی شانه های او قرار دهید و به شانه های او فشار ملایمی وارد کنید.یا اینکه دستان خود را به ارامی بر روی بازوها و یا دستان او حرکت دهید. برای این کار می توانید از پروتکل ویلبرگر استفاده کنید که در همین وب سایت وجود دارد.

  • پرس بالش را امتحان کنید.

این شیوه به این شکل انجام می شود که کودک خود را روی یک سطح نرم بخوابانید و با یک بالش و یا کوسن بر بدن کودک خود فشار وارد نمایید.این فشار را می توانید از پشت بر روی کل تنه ،بازو ها و پاها به صورت اهسته وارد نمایید.برای اینکه صورت کودک بر روی زمین نباشد می توانید یک بالش نازک . یا یک پتو یا حوله تا شده را زیر قفسه سینه کودکتان قرار دهیدتا صورت از زمین فاصله بگیرد.

بیشتر بخوانید:  توجه مشترک در کودک دارای اتیسم(اوتیسم)وروشهای بهبود آن

روش سوم:سیستم دهلیزی به تعادل و ادراک فضایی .

اگاهی از فضا و حرکت بدن در محیط اطراف کمک می کند.و این تمرینات دهلیزی به کودک کمک می کند تا کودک با استفاده از چرخش یا تکان خوردن یا تاب خوردن ارام گردد.

  • حرکات تکراری باعث ارامش و تمرکز مجدد کودک بر روی جسم خود می گردد و به کودک ارامش می دهد. یکی از دلایل اصلی حرکات تکراری کودک دارای اتیسم نیز همین امر است که کودک دارای اتیسم با این حرکات ارامش را به خود بر می گرداند و یا خود را تنظیم مجدد می کند
  • تاب خوردن به عقب و جلو.می توانید این کار را با تنظیم سرعت تاب خوردن کودکتان انجام دهید. اگر به نظر می رسد تاب خوردن شرایط را بدتر می کند این کار را متوقف کنید اما اصولا کودکان دارای اتیسم با تاب خوردن ارام می گردند .
  • ایده خوبی است که یک تاب یا ننو در خانه خود داشته باشید تا بدون توجه به شرایط اب و هوایی این تکنیک را در منزل نیز انجام دهید

  • اگر کودک شما می تواند خود را تاب دهد کمی تاب را پایین تر ببندید تا بتواند با پاهای خود خود را تاب دهد.در همین وب سایت انواع تاب های مناسب برای کودک دارای اتیسم و مزایای انها وجود دارد می توانید از این مقاله اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • کودک خود را روی صندلی بچرخانید. چرخیدن یک تحریک دهلیزی خوب برای ارمیدگی است. این فعالیت با منحرف کردن توجه از روی حس های بدنی و برانگیزاننده های حسی احتمالا می تواند باعث کاهش براشفتگی و به همریختگی در کودک دارای اتیسم گردد. برای این کار می توانید از صندلی های اداری نیز استفاده کنید. برخی از کودکان ترجیح می دهند چشمان خود را در زمان چرخیدن باز نگه دارند و برخی بسته که هیچ ممانعتی برای هیچ کدام نیست.

  • کودکان دارای اتیسم شرایط سختی برای کنترل رفتار خود دارند و این مورد می تواند حتی برای کودکان دارای عملکرد بالا نیز پیش اید و دچار برآشفتگی گردند. و همانطور که مشخص است زمانی که علائم شدید تری وجود داشته باشد این به همریختگی های روزانه نیز بیشتر می گردد.
بیشتر بخوانید:  در مغز کودک دارای اتیسم(اوتیسم)چه میگذرد

روش چهارم:راه گریز از بهمریختگی و براشفتگی را به او نشان و یا یاد دهید.

  • زمانی که کودک شما رفتار براشفتگی و به همریختگی را نشان می دهد می توانید به کودکتان بگویید که میتونی بری توی حیاط. یا میخوای با همدیگه بریم توی حیات یا توی بالکن.همین که کودک شما بدان شما برای او گزینه های زیادی دارید می تواند خیلی کمک کننده باشد.
  • از اسباب بازی های حسی برای ارام کردن کودک خود استفاده کنید.همانطور که پیش از این گفته شد این اسباب بازی ها می تواند از توپ های نرم کوچک شروع شود به عروسک های خز برسد و به خاک رس نرم و خمیر و یا زنگها و یا الات موسیقی ختم شود
  • از ترامپولین هم می توانید استفاده کنید. یک ترامپولین خانگی داشته بشید تا کودک شما بتواند بر روی ان حرکت های جهشی داشته باشد.
  • از تکنیک های مراقبه هم می توانید استفاده کنید اما این تکنیک برای همه نیست و برخی کودکان عملکرد بالا و با اموزش می توانند از این روش استفاده کنند.
  • به یاد داشته باشید که میزان فعالیت بالایی را برای کودکتان مهیا کنید.کودکان غیر اتیسم اصولا در طول روز فعالیتهای زیادی را انجام می دهند و این فعالیتها به میزان زیادی جنب و جوش را مهیا می کند اما کودک دارای اتیسم ممکن است به نسبت دیگر کودکان جنب و جوش کمتری داشته باشد
  • استراتژی های مقابله ای را هم در صورتی که کودک شما دارای سطح عملکرد خوبی است می توانید اموزش دهید.این استراتژی ها می تواند شامل استراحت ،شمردن اعداد،نفس های عمیق،ترک کردن محیط،جویدن و یا خوردن باشد. اینها استراتژی های است که برای افراد غیر اتیستیک در زمان استرس مورد استفاده است.
  • داشتن حیوان خانگی مانند سگ بسیار بسیار در ارمیدگی کودک دارای اتیسم موثر است در واقع سگها برای کودکان دارای اتیسم در حکم یک مدیریت کننده احساس و هیجان عمل می کنند هر چند در مورد گربه ها تحقیقات کاملی انجام نشده ولی گربه ها هم می توانند گزینه های خوبی باشد.برای اطلاع از مزایای حیوانات برای کودکان دارای اتیسم می توانید مقاله اتیسم و حیوان درمانی را مطالعه کنید.
بیشتر بخوانید:  در بدن کودک اتیستیک چه می گذرد؟

در زمان بهمریختگی و براشفتگی کودک دارای اتیسم این کار ها را انجام ندهید

  • کودک خود را شرمسار نکنید و او را سرزنش نکنید
  • او را تنبیه نکنید
  • تلاش نکنید در حین اینکه کودک شما رفتار بهم ریختگی را نشان می دهد با او منطقی حرف بزنید یا با او بحث کنید.
  • اجازه ندهید افرادی که از اتیسم اطلاعی ندارند رفتار کودک شما را کنترل کنند.

برای تهیه بخشی از مطالب و تمام تصاویر از مقاله خانم ترودی گریفین در سایت wikihow استفاده شده است.

 

4.1/5 - (7 امتیاز)
اشتراک گذاری محتوا
مهدی فولادگر

مهدی فولادگر

مدت زیادیست که با کودکان اتیسم آشنا هستم اما هنوز احساس می کنم باید انها را بهتر بشناسم. البته نه علائم و رفتار های آنها را، بلکه خوبی و پاکی شان را. اموری که امروزه همه با آنها غریبه ایم.

مطالب مرتبط

تنها راه غلبه بر اختلال اتیسم دانش و آگاهی از این اختلال است!

2 پاسخ

  1. با تشکر از مطالب حامع و علمی که در اختیار عموم قرار میدید فقط اکر بهم ریختگی ثابت و مثلا در روزهای پایانی هر ماه باشد چطور؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به مشاوره تخصصی در حوزه اتیسم دارید؟